لینک های دسترسی

Breaking News

سرنوشت نامعلوم تجهیزات نظامی امریکا در افغانستان


یک عضو کانگرس ایالات متحده امریکا می گوید که قوای نظامی امریکا باید بجای تخریب تجهیزات نظامی هنگام خروج از افغانستان، آنها را به متحدان واشنگتن در منطقه به فروش برساند. اما کارشناسان می گویند که محدودیت های لوژستیکی و سیاسی امریکا را از فروش تجهیزات به ازبکستان و هند باز می دارد.

وزارت دفاع افغانستان نیز علاقمند به دست آوردن تجهیزات ایالات متحده می باشد و به همین دلیل گفت و شنود ها را نیز با قوای ائتلاف آغاز کرده است، اما یک عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان می گوید که نیرو های امنیتی افغان توانایی کاربرد تجهیزات پیشرفته را ندارند و امریکا نگران است که مبادا این جنگ افزار ها به دست مخالفان بیافتد.

قوای نظامی ایالات متحده به ارزش هفت میلیارد دالر لوازم نظامی را در افغانستان تخریب خواهد کرد که ۲۰ در صد کل تجهیزات نظامی این کشور را در افغانستان تشکیل می دهد.

دانا روراباکر، نمایندۀ کالیفورنیا در کانگرس ایالات متحده با ارسال نامه یی به جان کری وزیر خارجۀ امریکا خواسته است تا پیشنهادات ازبکستان و هند را مبنی بر خریداری تجهیزات نظامی امریکا در افغانستان به نگرش گیرد. این عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان می گوید "کشور های منقطه علایق مشابه امریکا در مبارزه با افراطیت دارند" و نیازمند "توجه واشنگتن" اند.

اما کارشناسان می گویند که واشنگتن با در نظر داشت پیشینۀ نامطلوب حقوق بشر در ازبکستان، از چنین کاری ابا می روزد. ششانک جوشی، از پوهنتون هارورد می گوید که دلیل در اختیار قرار ندادن تجهیزات به افغانستان، عدم توانایی افغان ها به کاربرد و نگهداشت لوازم می باشد.

هراس از تجهیز دهشت افگنان

با آنهم یک مقام ارشد وزارت دفاع افغانستان می گوید که ارتش و پولیس افغان در "مراحل ابتدایی گفت و شنود ها" با قوای ائتلاف است تا تجهیزات مورد نیاز شان را امریکایی ها از افغانستان بیرون نکنند.

اما نورالحق علومی، عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان می گوید که ترس امریکا، دست یافتن گروه های مخالف در افغانستان و خارج به تجهیزات پیشرفتۀ نظامی این کشور است که مبادا روزی بر ضد علایق امریکا از آن استفاده شود. به گفتۀ این آگاه امور نظامی در رویداد اخیر در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری افغانستان دهشت افگنان از "همین تجهیزات ]امریکایی[ استفاده کرده بودند... هم لباس شان، هم کلاه آهنی شان و هم سلاح شان."

قوای ائتلاف در قندهار روزانه وسایط زرهپوش و سایر وسایل نظامی را به هزاران کیلو گرام پارچه های آهن تبدیل کرده، به قراردادی های افغان به فروش می رسانند – هرچند به خاطر جلوگیری از انتقادات افغان ها و امریکایی ها، این عملیات وسیع از چشم مردم دور نگهداشته می شود.

روراباکر می گوید که دپلومات های هندی نیز علاقمند خریداری لوازمی اند که "در عملیات ضد دهشت افگنی از آن" کار گرفته شود زیرا به گفتۀ او هند با تهدید دهشت افگنی تمویل شده از جانب حکومت پاکستان مواجه می باشد.

ششانگ جوشی می گوید که پاکستان حتا اجازۀ انتقال اجناس ملکی را به هندوستان نمی دهد و هیچ گزینۀ دیگری برای نیو دهلی موجود نیست تا در صورت خریداری، تجهیزات را از افغانستان به هندوستان انتقال دهد.

شاید محاط بودن افغانستان به خشکه باعث ایجاد این وضع گردیده که خود بازتاب دهندۀ آزمون تجهیز و فراهم ساختن امکانات برای قوای نظامی افغان در سال های پس از ۲۰۱۴ می باشد – هنگامی که کابل با نقض اندک نیرو های خارجی، مسئول عام و تام تأمین امنیت سراسر افغانستان خواهد بود.
XS
SM
MD
LG