لینک های دسترسی

Breaking News

تقلای افغانستان و پاکستان برای گرفتن تجهیزات امریکایی


سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می گوید در صورتی که ایالات متحده برخی از تجهیزات نظامی جنگی خود در افغانستان را به پاکستان تحویل دهد، برای افغانستان مایۀ تاسف خواهد بود.

ایمل فیضی گفت که این گونه سیاست های متناقض امریکا در قبال افغانستان تازگی ندارد.

آقای فیضی افزود که اگر حکومت ایالات متحده منحیث یک شریک ستراتیژک افغانستان، بدون مشوره با حکومت این اقدام را اتخاذ کرده باشد و عملی شود "برای ما مایۀ تاسف بوده و یقیناً با مخالفت جدی ما مواجه خواهد شد."

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه ای با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که ایالات متحده انتظارات حکومت و مردم افغانستان را به حیث یک متحد استراتژیک مبنی بر تجهیز مکمل نیروهای امنیتی افغانستان طی یک دهۀ پسین، برآورده نکرده است.

روزنامه واشنگتن پست، به تازگی گزارش داده است که مقامات امریکایی و پاکستانی از چند ماه به این سو به خاطر تحویل دهی برخی از تجهیزات نظامی به اردوی پاکستان مذاکره می کنند.

آن روزنامۀ امریکایی نوشته است که گمان برده می شود امریکایی ها وسایط مقاوم در برابر ماین و حملات مسلحانه (MRAP) را به پاکستان تحویل دهد.

اما سنتیا سمیت، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا به رادیو آشنا گفت که تا هنوز مذاکرات نهایی نشده است.
خانم سمیت گفت که در رابطه به سپردن وسایط مقاوم در برابر ماین و حملات مسلحانه یا (ام آر ای پی) به پاکستان، "مذاکرات جریان دارد اما به فیصلۀ نهایی نرسیده ایم و نیز روی تصامیم در این مورد کار جریان دارد که کدام تجهیزات به نیرو های افغانستان داده شود که آنها قادر به کار برد و حفظ و نگهداشت آن باشند."

واشنگتن پست به نقل از مقامات وزارت دفاع امریکا می نگارد که سرنوشت وسایط مقاوم در برابر ماین و حملات مسلحانه در اخیر سال روان روشن خواهد شد.

نیاز به تجهیزات پیشرفته

در این حال، وزارت دفاع افغانستان با نشر اعلامیه یی خواهان تحویلدهی آن تجهیزات به اردوی افغانستان شده است.

ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که با خروج نیروهای خارجی از آن کشور، اردوی افغانستان نیاز دارد با سلاح پیشرفته ای تجهیز شود.

مقامات نظامی امریکایی در گذشته گفته بودند که نیروهای امنیتی افغان توانمندی استفاده و مصرف آن تجهیزات را ندارند. اما آقای عظیمی گفت که توانمندی نیروهای افغان به حدی رسیده که می توانند از آن وسایط استفاده کند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت"با این دیدگاه موافق نیستم و افغانستان می تواند تا چند سال دیگر از لحاظ امکانات روی پای خود بایستد. در عین زمان کمک های مناسبی در (کنفرانس) شیکاگو تعهد شد و (نیروهای افغان) تجربۀ عالی در جنگ دارد."

به گفتۀ آقای عظیمی، وظایفی را که امروز اردوی افغانستان انجام می دهد، "همان عملیاتی است که نیروهای خارجی در ده سال اخیر با تمام تکنالوژی دست داشتۀ خود انجام می داد."

ظاهر عظیمی افزود که اردوی افغانستان با توجه به تجهیزاتی که دارد، در تامین امنیت داخلی افغانستان کدام مشکلی ندارد اما با خروج نیرو های خارجی، افغانستان نمی تواند از لحاظ نظامی در سطح منطقه عرض اندام کند.

کاهش تلفات سربازان پاکستانی

اما پاکستان، متحد ستراتیژیک ایالات متحده در یک دهۀ پسین بوده و همین اکنون، به گفتۀ مقامات اردوی پاکستان نزدیک به ۱۵۰ هزار سرباز اردوی آن کشور در امتداد سرحد با افغانستان مصروف جنگ با طالبان پاکستانی می باشد.

محمود شاه، جنرال متقاعد پاکستانی می گوید که پاکستان به وسایط مقاوم در برابر ماین و حملات مسلحانه نیاز دارد زیرا که سربازان پاکستانی بیشتر طعمۀ انفجار ماین های کنار جاده می شود.

محمود شاه گفت "پاکستان به این وسایط نیاز دارد. بیشتر سربازان پاکستانی که در جنگ ها کشته شده اند در اثر ماین های کنار جاده جان خود را از دست داده اند."

به باور این جنرال متقاعد "اگر این وسایط به نیرو های پاکستانی داده شود، جلو کشته شدن نیرو های پاکستانی گرفته می شود."

آقای محمود افزود که این گونه سلاح باید به نیروهای نظامی افغانستان نیز داده شود، چرا که آنان هم در مبارزه با دهشت افگنی به این تجهیزات نیاز دارند.

آقای محمود شاه می گوید که پاکستان توانمندی ترمیم آن وسایط را دارد و نگهداشت آن به پاکستان گزاف نخواهد بود.

اردوی ایالات متحده مجموعاً ۱۶۰۰ واسطۀ مقاوم در برابر ماین و حملات مسلحانه یا (ام آر ای پی) در افغانستان دارد که وزن هر کدام چهل تُن است.

مقام های امریکایی می گویند که هزینۀ انتقال این تجهیزات نظامی به امریکا حدود هفت میلیارد دالر هزینه بر خواهد داشت که بیشتر از ارزش مجموعی آن تجهیزات می شود.
XS
SM
MD
LG