لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ مشاور امنیتی اش را به افغانستان میفرستد


رئیس جمهور ترمپ در کنفرانس خبری مشترک با سرمنشی ناتو از اعزام مشاور امنیت ملی امریکا برای بررسی اوضاع به افغانستان خبر داد
رئیس جمهور ترمپ در کنفرانس خبری مشترک با سرمنشی ناتو از اعزام مشاور امنیت ملی امریکا برای بررسی اوضاع به افغانستان خبر داد

رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که مشاور امنیت ملی خود را برای بررسی اوضاع به افغانستان می‌فرستد.

دونالد ترمپ عصر چهارشنبه ۱۲ اپریل در کنفرانس مشترک خبری با ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو گفت "جنرال مک ماستر [مشاور امنیت] را به افغانستان می‌فرستیم تا دریابد که چگونه می‌توانیم در کنار افغانها و متحدین ما در ناتو به پیشرفت هایی نایل آییم".

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری دونالد ترمپ در ایالات متحده این نخستین بار است که وی از با سرمنشی ناتو دیدار می کند، پیمانی که آقای ترمپ پیش از آن دیدار آن را منسوخ و متروک خوانده بود.

آقای ستولتنبرگ گفت" ناتو بزرگترین عملیات نظامی را در افغانستان آغاز نمود. صد ها هزار سرباز اروپایی و کانادایی دوشادوش سربازان امریکایی جنگیدند و متحمل قربانی های زیادی شدند".

سرمنشی ناتو با تاکید بر اهمیت دستآوردها در افغانستان گفت "باید دست آوردهای ما را در افغانستان که به مشکل به دست آورده ایم نگه داریم".

آقای ترمپ برخلاف دیدگاه قبلی اش گفت که پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو منبعد ناکاره نیست. او گفت که قبلا فیصله شده بود تا اعضای این پیمان باید دو درصد عایدات ناخالص داخلی خویش را برای دفاع شان به مصرف برسانند. تنها چند کشور آنرا عملی کرد.سرمنشی ناتو سهم مساوی درین پیمان را جز برنامه کاری خویش خواند.

درجریان صحبت ها موضوع روسیه نیز مورد بحث قرار گرفت. سرمنشی ناتو گفت که ناتو خواهان آغاز یک جنگ سرد تازه نیست و نه هم خواهان مسابقات تسلیحاتی است.

اظهارات روز چهارشنبه ترمپ در مورد فرستادن مشاور امنیتی اش برای بررسی وضعیت افغانستان در حالی بیان میگردد که مقام های افغان از واشنگتن خواسته اند تا برای قوای خاص افغانستان اکمالاتی چون هیلیکوپتر و تجهیزات استخباراتی را فراهم کند.

مقامات نظامی ایالات متحده امریکا نیز گفته اند که برای شکستن بن بست فعلی در افغانستان، نیاز به افزایش شمار نیروهای امریکایی در افغانستان و بازنگری پالیسی است.

جنرال نیکلسن فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان و جنرال جوزف ووتل فرماندۀ قوماندانی مرکزی قوای امریکایی خواستار اعزام هزاران سرباز دیگر خارجی و فراهم آوری مساعدت بیشتر مالی به نظامیان افغانستان شده اند.

فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در ماه فبروری در جلسۀ استماعیۀ سنای ایالات متحده گفت که جنگ افغانستان به بن بست رسیده است و برای بیرون رفت از این وضعیت، حکومت افغانستان باید به گونه ای کمک شود تا قادر به گرفتن موضع تهاجمی در برابر شورشیان و گروه های دهشت افگنی شود.

از سوی دیگر سفیر افغانستان در واشنگتن نیز گفت که قوای خاص افغانستان به این تجهیزات نیاز دارد. حمدالله محب همچنان گفته است که افغانستان یک استراتیژی چهارسالۀ "موفقیت و صلح" را در مشورت با شرکای بین المللی اش تهیه کرده که توانمندتر ساختن نیروهای خاص، جز آن است.

وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با تاکید بر حمایت واشنگتن از ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته است که کشورش به کمک با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان متعهد است.

آقای تلرسن در نشست وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل گفت که ماموریت آموزشی، مشورتی و کمکی ناتو، افغانستان را قادر می‌سازد تا در ثبات منطقه سهم بیشتر گرفته و بر تهدیدات دهشت افگنی به شمول مبارزه با القاعده و داعش غالب شود.

قبلأ مقام‌های افغان گفته بودند که قرار است ایالات متحدۀ امریکا ۲۰۰ هیلیکوپتر و طیارۀ دیگر را به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان فراهم کند .به گفتۀ دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، فراهم آوری این جنگ افزار ها و تجهیزات نظامی، بخشی از پلان چهارساله برای تقویت و تجهیز نیروهای افغان و درهم کوبیدن شورشگری طالبان است

XS
SM
MD
LG