لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از باز پرداخت نظامی به پاکستان پرهیز کرد


پاکستان زیر نام مبارزه با دهشت افگنی از سال ۲۰۰۲ تا حال ۱۴ میلیارد دالر از امریکا دریافت کرده است
پاکستان زیر نام مبارزه با دهشت افگنی از سال ۲۰۰۲ تا حال ۱۴ میلیارد دالر از امریکا دریافت کرده است

ایالات متحدۀ امریکا از پرداخت ۳۰۰ میلیون دالر بازپرداخت نظامی به پاکستان امتناع کرده است.

ادم ستمپ سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت "این پول به حکومت پاکستان داده نمی‌شود زیرا وزیر دفاع امریکا تا هنوز تایید نکرده است که اسلام آباد بر ضد شبکۀ حقانی اقدام بسنده کرده است."

روابط میان پاکستان و ایالات متحدۀ امریکا در یک دهۀ گذشته پر تنش بوده است، چون مقام‌های امریکایی به خاطر آنچه بی میلی پاکستان به اقدام بر ضد گروهای تندرو به شمول طالبان و شبکۀ حقانی خوانده شده است، ناراض اند.

مبلغ ۳۰۰ میلیون دالر یاد شده شامل برنامۀ "حمایت پولی ائتلاف" وزارت دفاع امریکا می‌باشد. در چوکات این برنامه به آن عده از متحدان امریکا پول پرداخته می‌شود که عملیات ضد دهشت افگنی و ضد شورش را حمایت می‌کنند.

پاکستان بزرگترین دریافت کنندۀ این پول است و از سال ۲۰۰۲ تا حال ۱۴ میلیارد دالر را از برنامۀ "حمایت پولی ائتلاف" دریافت کرده است.

مقام‌های امریکایی ایراد دارند که قوای نظامی پاکستان با آنکه در دو سال گذشته در وزیرستان سرگرم عملیات اند، گروه‌های تندرو را با تفکیک "خوب و بد" و به گونۀ انتخابی هدف قرار داده اند.

اما نفیس ذکریا سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان امروز گفت "حکومت پاکستان میان دهشت افگنان تفکیک قایل نبوده و بر ضد دهشت افگنی و عناصر دهشت افگن در داخل خاک خود جنگ کرده است".

جماعت الاحرار – دهشت افگن جهانی

در همین حال ایالات متحدۀ امریکا گروه تندرو اسلامی "جماعت الاحرار" مستقر در پاکستان را که مسوول چندین حمله بر نظامیان، غیرنظامیان و اقلیت‌های مذهبی می‌باشد، درج فهرست گروه‌های دهشت افگن جهانی کرد.

جماعت الاحرار –گروه انشعابی تحریک طالبان پاکستانی که اکنون با داعش بیعت کرده است- در هشت ماه گذشته مسوولیت کم ازکم پنج حمله را در پاکستان به دوش گرفته است. حمله بر جشن مذهبی مسیحیان در لاهور که منجر به کشته شدن ۷۰ نفر شد و قتل دو کارمند پاکستانی قنسولگری امریکا در پشاور شامل آن می باشد.

پاکستان از گذشته‌های دور حامی آن گروه های تندروی بوده است که با هند مخالفت دارند. اکثر این گروه‌ها با افغانستان نیز به عنوان کشور دوستدار هند، مخالفت دارند.

پاکستان مدعی است که تندروان درگیر جنگ در آن کشور از افغانستان سوق و اداره می‌شوند، اما مقام‌های افغان می‌گویند که پاکستان با فراهم آوری پناهگاه و حمایت به تندروان به ویژه طالبان و شبکۀ حقانی، شورشگری را در افغانستان دامن زده است.

در تازه ترین مورد مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که دهشت افگنان بین المللی به کمک ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان جنگ را در ۳۳ ولایت افغانستان مشتعل ساخته اند.

XS
SM
MD
LG