لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: جهان در مبارزه با افراطیت متحد شود


رئیس جمهور امریکا می گوید که کشورش به آموزش نیرو های امنیتی افغان ادامه داده و گروه های دهشت افگن مانند القاعده را در افغانستان و فراتر از آن تعقیب خواهد کرد.

بارک اوباما می گوید "ما باید در مبارزۀ مان علیه سازمان های دهشت افگن تزلزل ناپذیر باشیم."

آقای اوباما علاوه کرد "در افغانستان نیرو های ائتلاف بر آموزش و حمایت از نیرو های امنیتی آن کشور تمرکز داشته و به ماموریت مبارزه با دهشت افگنی در مناطق قبایلی ادامه خواهیم داد."

بارک اوباما فعالیت های مسلحانه طالبان پاکستانی را به ویژه حمله آن گروه بر یک مکتب اردوی آن پاکستان که در آن بیش از ۱۰۰ شاگرد کشته شد، تقبیح کرد، اما به گونه مستقیم از فعالیت های مسلحانه طالبان افغان یاددهانی نکرد.

رئیس جمهور اوباما، در روز سوم نشست به ابتکار قصر سفید که روی نیرومند ساختن جوامع به منظور مبارزه با مفکوره های افراطی و استخدام افراد توسط آن گروه ها متمرکز بود، گفت که در صورت ضرورت ایالات متحده علیه شبکۀ القاعده و گروه های وابسته به آن فراتر از منطقه در یمن و سومالیا نیز اقدام خواهد کرد.

نقش رهبران دینی و مدنی

آقای اوباما علاوه کرد که مبارزه با افراطگرایی خشونت آمیز با مردود شمردن فرقه گرایی از سوی رهبران سیاسی، مدنی و مذهبی آغاز می شود.

رئیس جمهور امریکا از رهبران دینی و مدنی خواست تا علیه اندیشۀ نادرست افراطیون مبارزه کرده و نگذارند آنان با تبلیغات نادرست شان "ذهن جوانان" را مسموم سازند.

آقای اوباما گفت که دهشت افگنان نمی توانند از اسلام نمایندگی کنند بلکه به گفتۀ وی نمایندگان اصلی مسلمانان داکتران، دانشمندان و پژوهشگران مسلمان اند که چه در مالیزیا، یا اندونیزیا و یا هم پاکستان و جای دیگر برای رفاه و سازندگی اجتماعات شان تلاش می ورزند.

آقای اوباما می گوید کشور ها باید به شرایط که دهشت افگنی و افراطگرایی خشونت آمیز را شعله ور می سازد، رسیدگی کرده و در مبارزه علیه دهشت افگنی بپیوندند.

رئیس جمهور گفت" کشور ها می باید حلقۀ درگیری ها - به ویژه درگیری های فرقه یی را بشکنند که افراطگرایی خشونت آمیز را شدت می بخشد. ما باید به نارضایتی ها به شمول اعتراضات ناشی از مسایل اقتصادی رسیدگی کنیم که دهشت افگنان از آن بهره برداری می کنند."

جلوگیری از رشد دهشت افگنی

آقای اوباما از حکومات جهان خواست تا به نارضایتی های مشروع در مناطقی رسیدگی کنند که در آنجا افراطگرایی خشونت آمیز و دهشت افگنی رشد می کند.

رئیس جمهور می گوید" وقتی مردم به ویژه بر مبنای موضوعات فرقه یی و قومی سرکوب گردیده و حقوق انسانی آنان پامال می گردد و هنگامی که مخالفین این روند خاموشی اختیار می کنند، افراطگرایی خشونت آمیز را تقویت می بخشد. این امر فضای را ایجاد می کند تا زمینۀ رشد دهشت افگنان مساعد گردد."

رئیس جمهور افزود "زمانیکه تغیرات صلح آمیز دمکراتیک ناممکن باشد، افواهات دهشت افگنان را تقویت می بخشد که بگویند یگانه راه حل آن مسایل خشونت توصل به خشونت است."

ناصر جوده، وزیرخارجۀ اردن از نمایندگان اشتراک کننده در نشست مبارزه علیه افراطگرایی خشونت آمیز خواست تا به افراد به ویژه جوانان نزدیک گردند که اکثر اوقات هدف استخدام دهشت افگنان قرار می گیرند.

آقای جوده می گوید"آنچه همه کار ها را ممکن می سازد، آموزش، آموزش و آموزش است. ایجاد فرصت ها و تقویت، تقویت و تقویت آنان می باشد."

اردن به ویژه پس از آنکه گروه دولت اسلامی پیلوت نظامی آن کشور را زنده سوزانید، حملات خود را بر مواضع آن گروه شدت بخشیده اعلام کرد تا نابودی آن گروه به حملات خود ادامه خواهد داد.

احترام به حقوق بشری انسان ها

اما این درگیری ها جان تعداد زیاد افراد ملکی را که به هیچ گروهی وابسته نبوده اند نیز گرفته است.

بن کی مون، منشی عمومی ملل متحد از حکومات خواست تا در جریان مبارزه با تهدیدات موجود، به حقوق بشری احترام گذارند.

منشی عمومی ملل متحد گفت که تجارب ما در سال های متمادی نشان داده که پالیسی های "کوتاه بینانه، رهبریت شکست خورده و بی توجهی مطلق به کرامت انسانی و حقوق بشری قهر و انزجار بزرگ آنعده افرادی را باعث شده که هدف ما خدمت به آنان است."

آقای بن علاوه کرد در صورت که ارزش های اخلاقی خود را مدنظر نگیریم، نمی توانیم یک مشکلی را حل کنیم.

مقامات امریکایی می گویند هدف نشست سه روزه در قصرسفید ایجاد ستراتیژی ها بر مبنای حقایق و واقعیت های است که کشور ها می توانند یکجا با هم به منظور ختم افراطگرایی خشونت آمیز پیاده سازند.

انتظار می رود نشست های بیشتر منطقه یی در ماه های آینده برگزار شود و به گفتۀ مقامات امریکایی قرار است در نشست مجمع عمومی ملل متحد در ماه سپتمبر، بحث های گسترده تری روی پیشرفت مبارزه علیه افراطگرایی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG