لینک های دسترسی

Breaking News

کتز: در مورد آیندۀ قوای خارجی در افغانستان، ناتو تصمیم می گیرد


رسانه های امریکایی از قول مقامات می نگارند که واشنگتن ممکن پس از خروج قوای خارجی در پایان سال 2014 در افغانستان، حدود 10 هزار سرباز را در آن کشور نگهدارد.

در حالی که شماری از رسانه های افغانستان و خارجی گزارش هایی را در مورد حضور ده هزار نيروی ایالات متحده در پایان سال 2014 نشر کرده اند، سخنگوی نظامی نیرو های بین المللی کمک به امنیت (آیساف) این گمانه زنی و آمار دهی را رد می کند.

جنرال گونتر کتز می گوید "قیاسهایی زیادی درین زمینه وجود دارد، مگر واقعیت اینست که تصمیم نهایی درین مورد در بروکسل مرکز ناتو گرفته می شود که چه تعداد نیرو با کدام ظرفیت و کیفیت پس از سال 2014 در افغانستان حضور خواهند داشت."

ده هزار عسکر 'بسنده' نیست
در صورتی که به نوشتۀ روزنامۀ وال ستريت ژورنال، ده هزار سرباز ایالات متحده پس از سال ٢٠١٤ در افغانستان باقی بماند، آیا این شمار در پهلوی نیرو های افغان در برابر حملات و تهدید مخالفان در ولایت های دور دست وخطرناک آن کشور کافی است؟ عتیق الله بریالی، معین پیشین وزارت دفاع افغانستان و کارشناس مسایل نظامی و سیاسی به این باور است که در صورت جابجا شدن مخالفان در نقاط مختلف کشور، این رقم بسنده نخواهد بود.

عتیق بریالی می گوید که طالبان در موقعیت موجود باقی نخواهند ماند و از خلای پس از خروج نیرو های خارجی استفاده کرده و حضور شان را در قرا و قصبات تثبیت می کنند، پس در این صورت تعداد محدودی از سربازان ایالات متحده که در چند ولایت در پایگاه های خودشان باقی می مانند ، نمی توانند در برابر چنین تهدید هایی مقاومت کنند.

آیندۀ نقش نیرو های خارجی
از جانب دیگر تاهنوز روشن نیست که آیا شبکۀ حقانی مستقر در پاکستان که از دوسال به این سو نیرو های ایالات متحده بر آن تمرکز کرده اند، آیا می تواند هدف احتمالی نیرو های باقی ماندۀ امریکایی مستقر در افغانستان باشد، آقای بریالی می گوید که در تعریف وظایف نیرو های باقی ماندۀ ایالات متحده در افغانستان، مبارزه با دهشت افگنی شامل بوده و چنین نبردی که بیشتر به وسیله تکنالوژی جدید جنگی به پیش برده می شود، ایجاب نیرو های زیادی را نمی کند.

این در حالیست که بيش از يک صد هزار نيروى خارجى که در افغانستان مستقر استند، تا پايان سال ٢٠١٤ از افغانستان خارج می شوند، اما فيصلۀ نهايى در مورد اينکه به چی تعداد عساکر امريکايى در این کشور باقى می مانند، در نتيجۀ مذاکرات بين افغانستان و امريکا روى سند امنيتى، روشن خواهد شد.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG