لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: استیلای هند را در منطقه نمی خواهیم


لیون پینتا، وزیر دفاع ایالات متحده حین دیدار از دهلی جدید
لیون پینتا، وزیر دفاع ایالات متحده حین دیدار از دهلی جدید

دیدار لیون پنیتا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا از هند که رقیب پاکستان به شمار می رود، روابط روز افزون دوستانۀ واشنگتن با دهلی جدید را برجسته می سازد. سفر پنیتا به هند شاید بالای پاکستان فشار وارد کند تا روی نوع رویکرد خود که می خواهد با ایالات متحده داشته باشد، تعمق کند.

لیون پنیتا، وزیر دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه از هند خواست تا به شمول نیرو های امنیتی افغان، حمایت های بیشتر خود را به کابل فراهم کند. وی علاوه کرد که صلح در آسیای جنوبی مستلزم روابط نزدیک هند و پاکستان می باشد.

واکنش اسلام آباد در این قبال خاموشانه صورت گرفت. معظم علی خان، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان می گوید "هر طرح ابتکاری که هدف آن تامین ثبات، رفاه و امنیت افغانستان بر اساس ستراتیژی بنا نهاده شده باشد، هیچ مشکلی با آن نداریم."

بعضی حلقات در پاکستان هراس دارند که این کشور در شرق توسط هند مجهز با سلاح هستوی و در غرب توسط افغانستان که یک کشور طرفدار هند می باشد، گیر مانده است. احزاب ضد حکومت پاکستان از این ترس و هراس استفاده کرده اند.

شیرین مزاری، سخنگوی روابط خارجی حزب تحریک انصاف عمران خان که در این اواخر به صورت روز افزون شهرت می یابد از وجود اختلافات و تفاوت های بزرگ ستراتیژیک میان پاکستان و ایالات متحده حرف می زند.

مزاری می گوید "شاید ایالات متحده و پاکستان منافع تکتیکی مشترکی داشته باشند و هیچ آسیبی در همکاری در آن راستا وجود ندارد، اما اهداف ستراتیژیک ما واضحاً متفاوت است به خاطریکه ما خواهان استیلا و تفوق هند در منطقه نمی باشیم."

مزاری گفت اختلافات این معنی را می دهد که پاکستان باید هزینه های جانبداری از ایالات متحده و جنگ آن کشور با دهشت افگنی را بپردازد.

پاکستان میلیارد ها دالر کمک ایالات متحده را به دست می آورد. تا زمانیکه روابط این دو کشور در اثر کشته شدن عساکر پاکستانی در امتداد سرحد با افغانستان به خرابی گرایید و پاکستان راه های مواصلاتی خود را به روی کاروان های ناتو ناتو بست، اسلام آباد از همکاری های نظامی بهره برد.

دیدار لیون پنیتا وزیر خارجۀ ایالات متحده از هند به هدف عمیق ساختن همکاری های دفاعی با دهلی جدید می باشد.

علاوه بر آن، ناتو در این اواخر خطوط بدیل تدارکاتی را از طریق کشور های آسیای مرکزی به افغانستان حاصل کرده و ایالات متحده هم بدون درنظر داشت اعتراضات اسلام آباد، به حملات طیاره های بدون پیلوت در قلمرو پاکستان ادامه داده و پناهگاه های شبه نظامیان را در خاک آن کشور هدف قرار می دهد.

حسن عسکری رضوی، تحلیلگر مستقل مسایل امنیتی می گوید در حالیکه پاکستان تا هنوز هم یکی از بازیگران منطقه می باشد، ایالات متحده راه های دیگری هم دارد که کاهش ارتباط با پاکستان را معنی می دهد.

رضوی می گوید که گفتگو های پنیتا با هند به خاطر کمک با افغانستان آنهم برای فراهم آوری امنیت در خود آن کشور این معنی را می دهد که پاکستان باید از خود بپرسد که چه نقشی را می خواهد بازی کند و با انکشافات موجود در منطقه روش خود را تغییر دهد.

علی خان، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان، اختلافات میان اسلام آباد و واشنگتن را کم اهمیت جلوه داده تاکید می کند که شاید نشیب و فراز هایی در روابط وجود داشته باشد، اما هر دو کشور خواهان حل و فصل اختلافات موجود میان شان از راه هایی می باشند که مورد قبول هر دو طرف باشد.

XS
SM
MD
LG