لینک های دسترسی

Breaking News

شیرمن: حقوق بشر، اولویت روابط امریکا با پاکستان باشد


برما به سبب اذیت اقلیت مسلمان روهنگیا با انتقاد جامعه بین المللی مواجه می باشد
برما به سبب اذیت اقلیت مسلمان روهنگیا با انتقاد جامعه بین المللی مواجه می باشد

یک عضو کانگرس ایالات متحده امریکا می گوید که ایالات متحده در روابط خود با پاکستان و برما سعی کند حقوق بشر و اقلیت ها را درین کشورها در نظرگیرد.

براد شیرمن، به ویژه بر پاکستان تاکید کرده گفت که آن کشور شریک مهم ایالات متحده امریکا در منطقه محسوب می شود که کمک های اخیر با آن کشور تقریباً به دو میلیار دالرمیرسد.

آقای شیرمن، از حزب دموکرات در مصاحبه ای با صدای امریکا گفته است که ایالات متحده باید در ارایه کمک ها به پاکستان خود را مطمئن سازد که حقوق اقلیت های پاکستانی در آن کشور محفوظ می ماند.

این قانونگذار امریکایی، بر مواد درسی تأسیسات تعلیمی پاکستان انتقاد کرده گفت که تمام شهروندان پاکستان باید از حقوق اقلیت ها با خبر و به صورت آزاد حق پیروی از دین و مذهب را داشته باشند.

آقای شیرمن گفت "در کمک های ما به پاکستان ما باید بر اساس چند دلیل روی تهیه مواد درسی دقت کنیم: اول اینکه سیستم آموزشی دولت بتواند با مدرسه ها رقابت کند."

به باور وی ایالات متحده باید در بخشی از کتاب های درسی ما دیدگاه خود را بیان کند اما "هدف این نیست که نظر خود را بر پاکستانی ها تحمیل کنیم بلکه می خواهیم تمام مردم پاکستان به همدیگر احترام بگذارند."

سازمان های مدافع حقوق بشر و اقلیت های دینی نیز از برخی متن های درسی آن کشور انتقاد کرده می گویند که بعضی از آن کتاب های درسی اقلیت ها را برای شاگران "اهریمن" جلوه می دهد.

وضعیت مسلمانان در برما

موضوع حقوق اقلیت ها تنها به پیروان غیر مسلمان خلاصه نمی شود بلکه در برخی کشور ها، مسلمانان نیز با تبعیض مواجه اند.

آقای شیرمن که عضو کمیتۀ روابط خارجی کانگرس ایالات متحده است، در مورد اقلیت های مسلمان در برما گفت که واشنگتن باید بر حکومت آن کشور فشار بیاورد.

به گفتۀ این عضو دمکرات کانگرس ایالات متحده واشنگتن "باید بر حکومت برما به ویژه بر سیاسیون مخالف آن کشور - که ما برای مدت زیادی از آنان حمایت کردیم، فشار بیاوریم تا برای افرادی که در این کشور زاده شده اند تابعیت بدهد."

اقلیت های مسلمان روهنگیا در برما با تبعیض روبرو اند و در نتیجۀ آن مجبور به ترک آن کشور شده اند. مزید بر این، برما از دادن حق تابعیت به آن مسلمانان انکار می کند.

در ماه اکتوبر سال 2013 در جریان یک خشونت مرگبار در یکی از قریه های مسلمان نشین برما، کم از کم 70 مسلمان روهنگایی قتل عام شد.

این در حالیست که هزاران روهنگایی دیگر برای فرار از این خشونت ها یا کشته شده اند و یا هم در سواحل تایلند، مالیزیا و اندونیزیا در حالت بی سرنوشتی به سر می برند.

دراین حال در پاکستان که ۹۶ در صد نفوس آن را مسلمانان تشکیل می دهد، اقلیت های چون مسلمان شیعه، اسماعلیه، احمدیه و مسیحیان نیز زندگی می کنند.

جنگ فرقه یی در پاکستان یک پدیدۀ تازه نبوده و از سالیان متمادی گروه های تندرو به کشتار اقلیت ها در مساجد و کلیسا ها دست یازیده اند. در تازه ترین مورد در ماه می سال 2015، در یک حملۀ مسلحانه در شهر کراچی، ۴۳ تن از پیروانان اسماعلیه کشته شد.

XS
SM
MD
LG