لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکره روی حملات طیارات بی پیلوت؛ توقعات و آزمونها


عذرخواهی ایالات متحده از پاکستان که مدتی طولانی به خاطر حادثه کشته شدن عساکر سرحدی پاکستان تلاش صورت گرفت، راه را برای ازسرگیری مذاکرات مبارزه با دهشت افگنی را باز کرد.

مقامات پاکستانی وایالات متحده سه شنبه گفتند جنرال ظاهرالاسلام، رئیس استخبارات پاکستان وجنرال دیوید پیتریس رئیس اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده در دفتر مرکزی سی آی ای در ایالت ویرجینا قرار است ملاقات کنند.

هیچ یک از طرفین انتظار پیشرفت را ندارند.

مقامات پاکستانی میگویند رئیس استخبارات پاکستان از اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده توقف حملات طیارات بدون پیلوت را تقاضا خواهد کرد ودرعوض می خواهد ایالات متحده استخبارات جمع آوری شده توسط طیارات بدون پیلوت را به طیارات جنگی پاکستانی و قوای زمینی برای هدف قراردادن تندروان سهیم سازد.

اما این ملاقات در چه سطحی از اعتماد بین دو کشور انجام می شود.

استیفن کوهن، تحلیلگر ارشد مسائل امنیتی در موسسه تحقیقاتی بروکنگز معتقد است اعتماد در سطح ضعیف خود است.

او می گوید پاکستان باید بداند که به چه دلیل ما طیارات بدون پیلوت را استفاده میکنیم و هدف آن چیست و چه کسی این کار را می کند.

او می گوید "ما(ایالات متحهد) لازم است بدانیم که به چه دلیل پاکستان دراین باره مورد اعتماد نمی توانند باشند. چندین عملیات مشترک استخباراتی درپاکستان داشتیم اما حالا نیست. بنابراین مهم است که در سطح رهبری وضاحت بیشتری داشته باشیم. "

مقامات ایالات متحده می گویند پاکستان ثابت کرده است که در هدف قراردادن تندروانی که ایالات متحده آنان راخطرناک می پندارد، ناتوان وبی علاقه است بنابراین عملیات طیارات بدون پیلوت اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده – که موثرترین وسیله در جنگ افزارهای ایالات متحده در مبارزه با دهشت افگنی پنداشته می شود – ادامه خواهد یافت.

نظرات متفاوت وخامت در روابط ایالات متحده و پاکستان طی 18 ماه گذشته و سخت شدن موقف دوجانب را نشان می دهد.

استفن کوهن می گوید واقعیت این است که ما باور نداریم که وقتی به آنها چیزی می گویم آیا آنها مورد اعتماد هستند یا خیر. وآنها دقیقا نمی دانند ما آنجا چه می کنیم و به چه دلیل آنجا کار می کنیم.

او افزود: "درواقع ما بیشتر استفاده از این طیارات بدون پیلوت را ازطرف پاکستان انجام می دهیم و وپاکستان باید این را علنی بسازد و این کار بعضی فشارها در افکار عامه در پاکستان را کم می سازد."

تا اکنون هیچ یک از طرف ها به علاقمندی برای بهبود بعضی همکاری های محدودن اشاره یی نرسانده اند.

مقامات پاکستانی می گویند آنها ممکن به بازگست بعضی کارمندان نظامی ایالات متحده به منظور انجام عملیات در مراکز استخباراتی سیار با اردوی پاکستان در مناطق شورشی قبایلی اجازه دهد. مراکز سیار که حالا در سفارت ایالات متحده دراسلام آباد به تعلیق درآمده است، معلومات مستقیم از پاکستان را از طیارات بدون پیلوت و ماهواره های استخباراتی فراهم می کند که عساکر ایالات متحده با کمک آنها وضعیت منطقه را تحلیل میکنند.

پاکستان این کارمندان نظامی ایالات متحده را سال گذشته به حیث بخشی از عملی تلافی جویانه در یورش قوای خاص عملیاتی ایالات متحده در کشتن اسامه بن لادن اخراج کرد.

XS
SM
MD
LG