لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی رایس از ناحیۀ دهشت افگنی برخاسته از پاکستان


سوزان رایس هند و پاکستان را به از سرگیری مذاکرات صلح ترغیب کرد
سوزان رایس هند و پاکستان را به از سرگیری مذاکرات صلح ترغیب کرد

سوزان رایس مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا روز یک شنبه با نواز شریف صدر اعظم پاکستان در اسلام آباد دیدار کرد که به گفتۀ مقامها اجندای این دیدار طرح نگرانی ها در مورد حملات تندروان مستقر در پاکستان بود.

دیدار خانم رایس از اسلام آباد بخشی از سفر آسیایی وی بوده و در حالی صورت می گیرد که حکومت امریکا دچار نوعی سردرگمی است که آیا مساعدت نظامی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دالر را در دسترس پاکستان قرار دهد یا خیر.

گزارش رسانه ها حاکی از آن است که اگر ایالات متحده تشخیص دهد که پاکستان برای سرکوب شبکۀ حقانی اقدام کافی نکرده است، این مساعدت ممکن پرداخته نشود. شبکۀ حقانی مسوول چندین حملۀ مرگبار بر نیروهای امنیتی افغان و سربازان خارجی در افغانستان است.

یک مقام امریکایی که نامی از وی برده نشده است، به خبرگزاری رویترز گفته است که خانم رایس مسایل مورد علاقۀ دو طرف و موضوعات مایۀ نگرانی امریکا به شمول حملات دهشت افگنی را که از قلمرو پاکستان منشا می گیرد، به بحث خواهد گرفت.

رویترز از قول این مقام امریکایی نگاشته است که سفر خانم رایس به اسلام آباد در واکنش به افزایش تنش ها میان پاکستان و هند نیست؛ دو کشور هفتۀ گذشته گفتگوهای برنامه ریزی شده شان را فسخ کردند.

پس از آن رویداد، درگیری میان نیروهای هندی و پاکستان در امتداد مرز جنجالی کشمیر، روز جمعه ۹ کشته برجاگذاشت. ایالات متحده از هر دو کشور خواسته است تا گفتگوهای صلح را از سر گیرند.

نظامیان پاکستانی از سال گذشته به اینسو سرگرم اجرای عملیات نظامی بر ضد طالبان پاکستانی و متحدان افراطگرای آن گروه در وزیرستان شمالی است. شماری تردید دارند که این عملیات رهبران شبکۀ حقانی را که متحد طالبان اما مجزا از آن گروه می باشد، هدف قرار نمی دهد.

ایالات متحده امریکا همچنان در صدد است تا در زمینۀ احیای مذاکرات صلح میان طالبان افغان و حکومت افغانستان، همکاری پاکستان را جلب کند.

XS
SM
MD
LG