لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی به هدف سفر نواز شریف به امریکا


با وجود بی اعتمادی و سؤظن میان امریکا و پاکستان، ملاقات نواز شریف، با باراک اوباما در زمینه روابط دو جانبه بسیار مهم تلقی می شود. این در حالی است که پاکستان شدیداً به کمک های خارجی برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و تعمیق بحران انرژی نیاز مبرم دارد.

در عین زمان، ایالات متحده امریکا به طور چشمگیری متکی بر اسلام آباد برای خروج نیروهای خود از افغانستان در سال آینده است. بر علاوه این، واشنگتن می خواهد پاکستان با استفاده از نفوذ خود بر طالبان افغان برای پایان دادن به خشونت و پیوستن به روند آشتی سیاسی نقش خود را ایفا کند.

روابط دو جانبه میان واشنگتن و اسلام آباد در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ زمانی به وخامت گرایید که نیروهای خاص ایالات متحده امریکا اسامه بن لادن را در نزدیک اسلام آباد از بین برد و نیرو های ناتو اشتباها ۲۴ عسکر سرحدی پاکستانی را کشت.

در این حال، خرم دستگیر خان، وزیر تجارت و خصوصی سازی پاکستان به صدای امریکا می گوید حکومت تازه منتخب نواز شریف تلاش می کند تا روابط از قبل کشیده شده هر دو کشور را بهبود بخشد .

دستگیر خان گفت "ما نیاز داریم که فراتر از حالتی که به طور سنتی در رابطه هر دو کشور کار گرفته شده است، به پیش رویم و یک روابط طولانی مدت غیر نظامی داشته باشیم زیرا تا کنون عمدتا روابط نظامی بین دو کشور دیده شده است."

تجارت، نه دریافت کمک

آقای خان می گوید پاکستان در صدد انجام تجارت با ایالات متحده است نه دریافت کمک. او همچنان علاوه کرد آقای شریف این موضوع را با مقامات امریکایی در میان خواهد گذاشت اما از نتایج این گفتگو ها در مجموع هشدار می دهد.

وزیر تجارت پاکستان گفت "فکر می کنم دراین راستا باید تلاش های زیادی به خرچ داده شود. روابط پاکستان و ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ واقعا در کمترین سطح خود بود وما در حال بازسازی روابط مان با ایالات متحده استیم اما شاید تنش های سال ۲۰۱۲ چیزی برای ما باشد که از آن باید آموخت و آن رهبران منتخب ایالات متحده را متقاعد ساخت که در حال حاضر جامعه پاکستان در حال حرکت به سوی آینده است که بر اساس پایه های دموکراتیک استوار است."

دو مسئله است که پاکستان و ایالات متحده را از برقراری مجدد روابطی جامع مانع می شود. موضوع اول حملات هوایی طیارات بی سرنشین امریکایی علیه اهدافی در خاک پاکستان است و مسئله دوم، پناهگاه های شبه نظامیان مرتبط با القاعده در منطقه قبیله یی وزیرستان شمالی پاکستان است که حملات شورشیان را بر نیروهای بین المللی تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان، راه اندازی می کنند.

مقامات پاکستانی می گویند که آقای شریف مسئله حملات هوایی طیارات بی سرنشین امریکایی را با باراک اوباما در میان خواهد گذاشت.

آقای خان می گوید حملات طیارات بی سرنشین امریکایی ساده ترین طریقه مبارزه با دهشت افگنان می باشد اما این اقدام باعث دامن زدن خشونت های بیشتر درآن کشور شده است.

این مقام پاکستانی می گوید "هزینه برنامه حملات طیارات بدون سرنشین امریکا به مراتب زیادتر از آن است که ایالات متحده امریکا ادعا می کند که دهشت افگنان را هدف قرار می دهد اما تعداد هلاکت چهره های برجسته دهشت افگنی که در این حملات از بین رود، نسبت به مردم غیرنظامی بسیار کم است. اما در مجموع هر دو شهروند پاکستان است."

پاکستان اصرار دارد که آن کشور هزینه های سنگین انسانی و مالی را برای حمایت از جنگ به رهبری ایالات متحده در افغانستان می پردازد.

مقامات می گویند این سیاست ها طرفداران تندروان مذهبی طالبان را در پاکستان به خشم آورده که منجر به شورش های مرگبار در این کشور و کشته شدن بیش از چهل هزار پاکستانی گردیده است.

گزارش: ایاز گل، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: رویا زمانی
XS
SM
MD
LG