لینک های دسترسی

Breaking News

نقش پاکستان در حمله بر کارمندان استخباراتی امریکا


یک سند غیرمحرمانه حکومت ایالات متحده حاکی است که یک افسر استخباراتی پاکستانی به یک شبکه تندرو ۲۰۰ هزار دالر پول را برای تسهیل حمله بم گذاری مرگبار انتحاری بر ماموران اداره مرکزی استخبارات امریکا یا سی آی ای در افغانستان در سال ۲۰۰۹ پرداخته بود.

این سند که به دست «آرشیف امنیت ملی»، یک انستیتوت پژوهشی غیر حکومتی در پوهنتون جورج واشنگتن رسیده است نشان می دهد که اداره جاسوسی پاکستان، یا آی اس آی و شبکه حقانی در تسهیل آن حمله دخیل بوده اند.

آن حمله، یکی از جدی ترین حملات در تاریخ سی آی ای بود که در آن هفت نفر کشته شد و شش تن زخمی گردید.

یک داکتر اردنی که به حیث جاسوس دوجانبه برای القاعده و طالبان کار می کرد متهم شناخته شد، اما افشای این سند نشان می دهد که اداره جاسوسی پاکستان و شبکه تندرو حقانی نقشی مهمی در این دسیسه داستند.

سند حاکی بود که اداره استخبارات پاکستان یا آی اس آی، در پرداخت مصارف حمله انتحاری سال ۲۰۰۹ بر دفتر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا یا CIA در افغانستان کمک کرده بود. این حمله یکی از مرگبار ترین حملات در تاریخ CIA میباشد.

در حمله بر کمپ چپمن در ولایت خوست، هفت نفر کشته و شش تن دیگر مجروح گردیده بود.

واکنش پاکستان

پاکستان روز جمعه این گزارش را مضحک خوانده و رد کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه پاکستان طی یک اعلامیه کتبی گفت، اتهامات نشر شده در رسانه ها مبنی بر دخیل بودن پاکستان با شبکه حقانی، مضحک است.

در این اعلامیه تاکید شده است که کشته شدن امریکایی ها در حمله بر کمپ چپمن در سال ۲۰۰۹حکومت پاکستان را شدیداً متاثر ساخته بود. بعداً گروه تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را با نشر یک ویدیو بر عهده گرفتند. در این ویدیو که هنوز هم بر اساس اعلامیه وزارت خارجه در دسترس است، بم گذار انتحاری با رهبر تحریک طالبان پاکستان، دیده می شود.

اعلامیه حاکی است که پاکستان مصمم است تا دهشت افگنی را از ریشه نابود و اقداماتی را علیه دهشت افگنان اتخاذ کرده است.

XS
SM
MD
LG