لینک های دسترسی

Breaking News

استحکام آتش بس، موضوع کنفرانس تمویل کننده گان غزه


در آن جنگ، ۱۵ هزار منزل مسکونی و یگانه فابریکۀ برق غزه ویران شد.
در آن جنگ، ۱۵ هزار منزل مسکونی و یگانه فابریکۀ برق غزه ویران شد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده روز شنبه غرض اشتراک در کنفرانس کمک کنندگان به غزه، به قاهره خواهد رفت.

این کنفرانس به منظور بازسازی بخش های از غزه که در جنگ های ۵۰ روزه میان گروه حماس و اردوی اسرائیل با خاک یکسان شده، دایر می شود.

اما پیشرفت های اندکی در ارتباط به آتش بس بین گروه حماس و اسرائیل به مشاهده می رسد، به همین دلیل آیا تمویل کنندگان مایل اند برای اعمار مجدد ساحاتی که شاید باز هم تخریب شود، پول پرداخت کنند؟

جین ساکی، سخن گوی وزارت خارجه امریکا می گوید وزیر خارجه کری به تلاش های خود برای بازگشت به مذاکرات روی "راه حل دو کشور شدن" ادامه می دهد.

خانم ساکی می گوید "انتظار دارم که وزیر خارجه صحبت های هم در حاشیه کنفرانس داشته باشد، اما آنها باید دو جانب را وادار سازند که این بحث را به طور جداگانه از این کنفرانس، انجام دهند."

امیدواری های کمی برای برگشت به این بحث موجود است زیرا دو جانب مواضع خود را بعد از آتش بس جدی تر ساخته اند.

چنانیکه مشاهده شده محمود عباس، رهبر فلسطینیان، حال برای شناخت بیشتر فلسطین در سازمان ملل متحد تلاش می کند.

آقای عباس می گوید "اشغالی که وجود دارد باید پایان پذیرد. مردمانی استند که باید فوراً آزاد شوند. زمان استقلال کشور فلسطین فرا رسیده است."

نقش ایران در حکومت فلسطین

اسرائیل می گوید یک حکومت ائتلافی فلسطین، ایران را که حامی حماس است در زمانی تقویت خواهد کرد که به گفتۀ صدراعظم اسراییل، بسیاری از رهبران عرب در نگرانی های امنیتی اسرائیل، شریک می باشند.

بنیامین نتنیاهو می گوید "پس از چند دهه کشور های عمده در جهان عرب که اسرائیل را دشمن خود می پنداشتند، به طور فزاینده ای تشخیص داده اند که با عین خطرات مواجه استیم."

به باور آقای نتنیاهو "یک ایران مسلح به سلاح اتمی و جنبش های تندرو اسلام گرا در جهان اهل سنت، ریشه دوانده است."

اکبر احمد ، استاد دانشگاه امریکایی می گوید ایران با تقویت حضور خود در سوریه از جنگ در غزه برای تقویت روابط خود با حماس استفاده کرده است.

آقای احمد می گوید "ایران این وضعیت غزه را به عنوان یک فرصت میبیند زیرا دیگر کشورهای عربی مانند مصر، و یا عربستان سعودی، که همواره از فلسطینی ها حمایت می کردند، به خاطر دلایل مختلف جغرافیای سیاسی اینکار را انجام ندادند، و این خالیگاه برای ایران یک دریچه را باز کرد."

ستیف هایدامن، تحلیلگر در انستیتوت صلح ایالات متحده می گوید که حماس دیگر از حمایت حکومت مصر برخوردار نمی باشد.

به باور آقای هایدامن حماس، به عنوان "شاخۀ از اخوان المسلمین، تحت فشار بسیار فوق العاده قرار دارد زیرا میزان وابستگی و ارتباطات آن به جنبش های مصر و دیگر نقاط به طور فزاینده ای سرکوب شده و به حاشیه رانده شده است."

اسرائیل در روش های خود برای عبور وسایل به نوار غزه موافقت کرده، و مقام های ایالات متحده می گویند که امیدوار اند اسرائیل به عبور مواد بازسازی هم اجازه دهد.

حکومت آقای اوباما از تمام دولت ها خواسته که اگر می توانند در بازسازی غزه نقش بازی کنند، اما از اینکه این مساعدت ها را به یک آتش بس پایدار ارتباط دهد، کوتاه آمده است.

گزارش: سکات سترن، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: ژیلا سمیعی، واشنگتن

XS
SM
MD
LG