لینک های دسترسی

Breaking News

ستاد انتخاباتی دونالدترمپ به قصر سفید نزدیک می شود


نخستین مراکز رای‌دهی در ایالت کنتاکی و سپس در اندیانا مسدود شد
نخستین مراکز رای‌دهی در ایالت کنتاکی و سپس در اندیانا مسدود شد

نتایج کنونی که از شمارش آرا در ایالت های مختلف به دست آمده به نفع ستاد انتخاباتی خانم کلنتن نیست.

دونالدترمپ به کسب ۲۳۸ نماینده انتخاباتی موفق شده و شمار نمایندگان انتخاباتی خانم کلنتن ۲۰۹ است.

تازه ترین شمارش نشان می دهد که آقای ترمپ در پنسلوانیا نیز سبقت کسب کرده و هرچند نتیجه روشن نیست اما این سبقت می تواند بایان رقابت انتخاباتی برای تیم دموکرات باشد.

لحظاتی قبل، آقای ترمپ توانست رای ایالت آیووا، ایالت عمده ای اوهایوو کارولینای شمالی را نیز از آن خود کند.

پیروزی آقای ترمپ در کارولینای شمالی، موفقیت بزرگی برای ستاد انتخاباتی آقای ترمپ محسوب می گردد.

رای‌دهی در اکثر ایالت‌های غربی ایالات متحده هنوز هم ادامه دارد، اما ناظران انتخاباتی بر گزارش‌ها از ایالت‌هایی تمرکز دارند تعیین کنندۀ اصلی سرنوشت انتخابات بوده و به آن "ایالت‌های متردد" اطلاق می‌شود.

واکنش یکتن از هواخواهان دموکرات که به خاطر نتایج از خود تبارز داده است
واکنش یکتن از هواخواهان دموکرات که به خاطر نتایج از خود تبارز داده است

ایالت‌های متردد به آن ایالت‌هایی گفته می شود که رای‌دهنده‌گان آن گرایش ثابت و تام حزبی نداشته و همواره میدان کارزار انتخاباتی نامزدان برای جلب رای بیشتر بوده است.

فلوریدا، کارولینای شمالی، میشیگن، اوهایو، پنسلوانیا، نوادا و اریزونا تا هفتۀ گذشته از جمله "ایالت‌های متردد" به شمار می‌رفت.

با بسته شدن مراکز رای‌دهی در ایالت‌های شرقی امریکا نتایج آرای فلوریدا، کارولینای شمالی، پنسلوانیا و اوهایو اعلان شده و مشخص خواهد شد که کدام یک - هیلری کلنتن دموکرات یا دونالد ترمپ جمهوریخواه – برندۀ آن است.

تمام ایالت‌های امریکا با توجه به جمعیت آن به ۵۳۸ حوزۀ انتخاباتی تقیسم شده است که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری یک نامزد باید آرای ۲۷۰ حوزۀ انتخاباتی را از خود کند.

فلوریدا به دلیل داشتن شمار زیاد حوزه‌های انتخاباتی - ۲۹، همواره در رقم زدن سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری امریکا نقش بارز داشته است.

در چهار دهۀ گذشته جمهوریخواهان شش بار و دیموکرات‌ها چهار بار در فلوریدا برنده شده اند. به همین سان در ده انتخابات گذشتۀ ریاست جمهوری، هر یک از این احزاب پنج -پنج بار در اوهایو پیروز شده اند.

معیار‌های رای‌دهنده‌گان

بر اساس نظرپرسی‌هایی که از شبکۀ خبری سی ان ان پس از رای‌دهی با رای‌دهنده‌گان امریکایی انجام داده است، ۳۸ درصد امریکایی‌ها با این مقایسه رای داده اند که کدام نامزد می‌تواند تغییر را به میان آورد.

این نظرپرسی حاکی است که ۴۲ درصد رای‌دهنده‌گان به خاطر علاقمندی به نامزد مورد نظر شان و ۳۱ درصد به خاطر ملاحظاتی که داشته اند در انتخابات شرکت کرده اند. اما۲۵ درصد رای‌دهنده‎‌گان به خاطری که یکی از نامزدان را نمی‌پسندیده اند، به نامزد رقیب وی رای داده اند.

همچنان، خبرگزاری رویترز بر اساس نظرپرسی رای‌دهنده‌گان امریکایی پس از رای‌دهی گزارش داده است که ۷۲ درصد امریکاییان به این باور اند که اقتصاد کشورشان به سود ثروتمندان منحرف شده است.

XS
SM
MD
LG