لینک های دسترسی

Breaking News

پرسش ها در مورد ریفورم سیستم قضایی چین


گائو یو، خبر نگار چینی که هفتاد سال عمر دارد، روز جمعه در بیجینگ محاکمه شد. چین او را متهم به افشای اسرار دولتی کرده است. محکمه او در عین روزی رخ داد که محکمه ای در چین استیناف طلبی الهام توهتی، شخصیت عملی و حقوقی ایغور را رد کرد. او در ماه سپتمبر به اتهام تجزیه طلبی به حبس ابد، محکوم شد.

محاکمه این دو فرد بعد از آن رخ داد که حکومت مرکزی چین اعلام کرد که بهبود حاکمیت قانون در راس اجندای اصلاحات آن کشور قرار دارد.

جلسه استعماعیه محاکمه آقای توهتی در داخل یک توقیف خانه واقع اورومچی برگزار گردید و این خود روند معمول روش قضایی در چین نیست. علاوه بر آن، جلسه استعماعیه بعد از مطلع ساختن متهم برنامه ریزی شد که وکیل مدافع آقای توهتی در آن مدت زمان کوتاه نتوانست در آن شرکت کند.

هانگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در پاسخ به سوالی گفت که این قضیه بخشی از پیشرفت حاکمیت قانون در چین می باشد. او همچنین گفت که مقامات قضایی بر اساس حاکمیت قانون با این قضیه برخورد کرده اند.

اداره کشور بر اساس قانون موضوع رسمی پلنوم حزب کمونیست در سال جاری بود که بر اساس آن چین خود مختاری بیشتر به محاکم محلی داد. حالا مقامات چینی باید حلف وفاداری به قانون اساسی چین را بجا بیاورند.

ویلیم نی، پژوهشگر در سازمان عفو بین الملل می گوید که چین تلاش دارد تا سیستم عدلی خود را منصفانه جلوه بدهد "فکر می کنم راه هایی است که حکومت نشان می دهد که می خواهد سیستم عدلی را بهبود ببخشد و آن را بیشتر منصفانه بسازد."

ولی نحوه برخورد قضایایی آقای گائو و آقای توهتی سوالاتی را در مورد اصلاحات تعهد شده در سیستم عدلی چین مطرح می سازد. گائو در بیست و چهارم ماه اپریل به صورت مخفی توقیف شد و به تاریخ سی ام ماه می رسما دستگیر شد.

علاوه بر آن، محاکمه توهتی در ماه سپتمبر در عقب درب های بسته صورت گرفت. آقای نی می گوید که برای مدت ده روز برای آقای توهتی غذا داده نشده بود و پاهای وی بسته بود. ویلیام نی همچنین می گوید که مقامات چندین تن از شاگردان توهتی را برای چندین ماه توقیف کرده بودند و بالای آنان فشار آوردند تا آنان بر ضد توهتی شواهد فراهم کنند.

حامیان توهتی در مورد حکم محکمه و اتهام تجزیه طلبی اعتراض کرده اند و می گوید که او فقط حامی حقوق مردم ایغور بود و می خواست تا میان اقلیت های قومی هان و ایغور مصالحه به میان آید.

آقای نی می گوید، در حالیکه چین تلاش دارد تا اصلاحات لازم را در بخش قضایی به وجود بیاورد، همه مردم از مزایای اصلاحات مستفید نمی شوند "عفو بین الملل اسناد یک صد نفر را جمع کرده در چین گرد آوری کرده است که آنان فقط به دلیل حمایت از اعتراضات هانگ کانگ توقیف شده اند. بنا بر این، آن تخطی بزرگ از آزادی عقیده است. نوعی احساس است که برخورد دو گانه در سیستم عدلی صورت می گیرد. در اکثر موارد آنان می خواهند تا حاکمیت قانون را انکشاف بدهند، ولی زمانیکه یک مساله از لحاظ سیاسی حساس پنداشته شد، آنان قانون را فقط از کلکین، بیرون می اندازند."

حکم حبس ابد برای آقای توهتی در یک دهه گذشته شدید ترین اقدام در برابر سخنان سیاسی غیرقانونی می باشد.

گزارشگر: شانون ون سنت، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: خالد مفتون

XS
SM
MD
LG