لینک های دسترسی

Breaking News

بحث در سنای امریکا روی افزایش تهدیدات دولت اسلامی


اید رویس، سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته امورخارجی مجلس سنا
اید رویس، سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته امورخارجی مجلس سنا

افزایش تهدیدات رو به رشد تندروان گروه دولت اسلامی موضوع جلسۀ استماعیه در کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا روز جمعه بود.

بعضی تحلیلگران امریکایی به این باورند که سرازیر شدن جنگجویان خارجی برای پیوستن به گروه اسلامی در عراق و سوریه به طور بی سابقه جریان دارد.

"اید رویس" سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته امورخارجی مجلس سنا می گوید که در یک سال گذشته تهدیدات گروه دولت اسلامی با کشتار سه امریکایی، سربریدن دو جاپانی و به آتش کشیدن پیلوت اردنی افزایش یافته است.

رویس اضافه می کند که گروه دولت اسلامی ساحات زیادی را در عراق و سوریه تصرف کرده و در حدود دو میلیارد دالر سرمایه دارند که هیچ گروه دهشت افگنی تا حال سابقۀ داشتن این مقدار پول را نداشته است.

این سناتور امریکایی می گوید "داعش با استفاده از نام خلافت مجازی به گونۀ بی سابقه جنگجویان خارجی را استخدام می کند. بیست هزار جنگجوی خارجی از 90 کشور جهان که در آن 3400 تن به شمول 150 امریکایی می باشد، با این گروه همکاری دارند."

سناتور رویس در استماعیه روز جمعه همچنان علاوه کرد که این کمیته از اداره رئیس جمهور اوباما خواهان تشدید اقدام جدی علیه این گروه شده بود اما واکنش ها تا حدی بطی بود.

جیمز جفری، دیپلمات ارشد سابق امریکایی و تحلیلگر مسائل امنیتی و انرژی در امور شرق میانه، گروه دولت اسلامی را به دلیل ویژگی های خاص و نفوذ آن در مناطق وسیع شرق میانه، پاکستان و تا اقیانوس اطلس یک گروه خطرناک خوانده است.

جفری می گوید که گروه دولت اسلامی مانند گروه القاعده خشونت را پیشه کرده و تا حدی مانند جنبش های اسلامی در ایران و گروه اخوان المسلیمین نفوذ خود را در جوامع عرب انفاذ کرده است. حکومات و مردم منطقه باید تلاش کنند تا خود را از تسلط این گروه افراطی آزاد کنند.

جفری می گوید " در عراق، تسخیر دوباره مناطق عرب نشین از تسلط گروه تندور دولت اسلامی وظیفه پیشمرگه های کُردی و یا هم جنگجویان شیعه نیست. تلاش های همه جانبه باید شامل سنی های محلی عرب نیز باشد، مانند جنبش سال های 2006 – 2008 و همچنان باید نیروهای اردوی آن کشور بدون هرگونه تبعیض منظم شود که همه شمول باشد."

اما دفنان رند، پژوهشگر در مرکز "امنیت امریکای جدید" می گوید که با وجود این همه حملات هوایی کشورهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده امریکا تا حدی توانایی گروه دولت اسلامی را در عراق و سوریه شکسته است.

آقای رند می گوید "کمک هوایی به کُردها و جنگجویان عرب در کوبانی تلفات هنگفتی را برای آن گروه به بار آورد که درآن هفت هزار جنگجوی تندرو گروه دولت اسلامی از بین رفت. در شهر حلب تندوران تا حدی زیادی پایگاه های خود را از دست دادند. نیروهای زمینی در عراق با کمک حملات هوایی ائتلاف توانسته اند تا از پیشروی های بیشتر این گروه جلوگیری کنند."

این استماعیه در حالی در مجلس سنای ایالات متحده برگزار شد که بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا پیش نویس مجوز سه ساله یی را به منظور استفاده از نیروی نظامی علیه گروه اسلامی و سایر گروه های افراطی چند روز قبل به کانگرس پیش کرد.

این پیشنهاد رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در حالی به کانگرس این کشور پیش شد که شماری از آگاهان امور از کانگرس می خواهند تا در محو گروه تندرو دولت اسلامی این پیشنویس را تصویب کند.

XS
SM
MD
LG