لینک های دسترسی

Breaking News

سفر وزیر خارجه امریکا به روسیه و گفتگوهای دشوار با روس‌ها


موضوع سوریه یکی از مسایل دشواری است که وزیر خارجه امریکا با همتای روسی اش در مورد صحبت خواهد کرد
موضوع سوریه یکی از مسایل دشواری است که وزیر خارجه امریکا با همتای روسی اش در مورد صحبت خواهد کرد

ریکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، ابراز امیدواری کرده است که روسیه حمایت خود را از بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه، قطع کند.

اظهارات آقای تلرسن یک هفته پس از حمله سلاح کیمیایی در شهر ادلب صورت گرفته است که در آن ده ها غیر نظامی به شمول زنان و کودکان، کشته شدند.

آقای تیلرسن گفت "این را همۀ ما میدانیم که دوران سلطنت خانوادۀ اسد رو به پایانی رسیده است."

آقای تیلرسن این اظهارات را در جریان سفرش به ایتالیا برای شرکت در نشست وزیران خارجۀ هفت کشور صنعتی جهان یا جی – ۷ بیان کرده است.

جنگ سوریه عمده ترین موضوع مطرح بحث نشست وزیران خارجه گروه جی-۷ می باشد. در حاشیه این نشست، آقای تلرسن با وزیران خارجه اردن، قطر، عربستان سعودی، ترکیه، و امارات متحدۀ عرب در مورد پاسخ ایالات متحده به حمله سلاح کیمیایی در سوریه بحث کرد.

سفر آقای تلرسن که قرار است در هفتۀ جاری به مسکو صورت بگیرد، آزمونی برای ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده است که آیا قادر خواهد بود به کشیدگی موجود در روابط میان امریکا و روسیه به خاطر حملۀ راکتی امریکا بر یک پایگاه سوریه رسیدگی کند یا خیر؟

حتی قبل از حمله بر پایکاه هوایی سوریه، قرار بود آقای تلرسن در مورد مسایل دشوار از جمله مداخلۀ روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا و همکاری میان واشنگتن و مسکو در راستای مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش متمرکز باشد. اما حال، پاسخ راکتی ایالات متحده بر یک پایگاه هوایی سوریه، روابط میان واشگتن و مسکو را تا اندازۀ با مشکل مواجه کرده است.

آقای تلرسن که تجربۀ دیپلوماتیک ندارد، مسوول جلوگیری از رویا رویی جدی میان واشگتن و مسکو است. در عین حال، وی تلاش میکند امتیازاتی را از روسیه به دست بیاورد. این امتیازات شامل دور کردن سلاح کیمیایی باقی مانده نزد بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه و فشار بالای رئیس جمهور آن کشور است تا در مذاکرات آیندۀ سوریه شرکت کند.

کرملین روز دو شنبه اعلام کرد که قرار نیست آقای تلرسن در جریان سفرش به مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ملاقات کند و این موضوع ممکن نشانۀ از تشنج میان مقامات دو کشور باشد.

روسیه و ایران حامیان درجه یک رژیم بشارالاسد در سوریه می باشند و حمایت این دو کشور در بقای آقای اسد نقش اساسی بازی کرده است.

آقای تلرسن گفته است که وی شواهدی را در دست ندارد که نشان دهد روسیه از استعمال سلاح کیمیایی در سوریه، آگاهی قبلی داشته است، حملۀ که در آن بیش از ۸۰ نفر به شمول زنان و کودکان، کشته شدند. پس از این حمله، واشنگتن از مسکو خواست تا در مورد حمایت اش از حکومت سوریه، تجدید نظر کند.

آقای تلرسن گفته است امیدوار است تا گفتگو های سازنده ای با مقامات حکومت روسیه به شمول سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ آن کشور، در مورد حمایت از روندی باشد که در نهایت منجر به تامین ثبات در سوریه گردد.

مقامات امریکایی گفته اند که هدف حمله میزایل ایالات متحده بر یک پایگاه هوایی سوریه این بود تا رئیس جمهور اسد بار دیگر از سلاح کیمیایی استفاده نکند.

حملۀ راکتی ایالات متحده بر پایگاه هوایی سوریه پس از سه روز حمله با سلاح کیمیایی در سوریه صورت گرفت. به گفتۀ انتونی بلینکین، معاون پیشین جان کری، وزیر خارجه قبلی ایالات متحده، پاسخ راکتی امریکا بر سوریه ممکن به روسیه واضح کرده باشد که واشنگتن مسکو را به خاطر حمایت اش از حکومت سوریه، پاسخگو می کند.

XS
SM
MD
LG