لینک های دسترسی

Breaking News

دو هزار و سیزده سالی بحران زا برای اداره امنیت ملی امریکا


در حالیکه جنرال کیت الکسندر رئیس تازه اداره امنیت ملی ایالات متحده انتخاب گردید، این اداره سالی مملو از فراز و نشیب را با قضایای استراق سمع مکالمات تلیفونی و قضیه ادوارد اسنودن، قراردادی این اداره که برخی از معلومات محرمانه انرا افشا ساخت، سپری نمود.

ادوار اسنودن بیست و نه سال، یک کارمند قراردادی این اداره بود و شهرتی نداشت ولی زمانیکه جزئیات یک برنامه نظارتی ایالات متحده را به مطبوعات فاش ساخت و بعد به روسیه پناهنده گردید، نامش در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

این تصمیم اسنودن از او دو هویت را در میان مردم جهان ایجاد نمود، یکی قهرمان و دیگری خائن. در حالیکه بخشی از مردم بدلیل تصمیم او به افشای این معلومات محرمانه استخباراتی تقدیر بعمل اوردند، جان سانو، معاون سابق یکی از بخش های این اداره او را یک خائن خواند.

آقای سانو در مصاحبه یی بیان داشت که وی برای کسب شهرت و یا هم دستاورد مالی که به گفته او وی از ان اگاه نیست،به این کار مبادرت ورزید و در چشم اقای سانو و همکاران برحال و سابق وی، این فرد که مانند تمام کارمندان ادارات استخبارات به حفاظت از اسرار و معلومات متعهد و قسم یاد کرده بود، به تعهدش خیانت کرد و خائینی بیش نیست.

در عین زمان، مایکل وان کلیون، رئیس سابق اداره ملی ضد جاسوسی بیان میدارد که این معلومات بنشر رسیده باعث صدمات زیادی به فعالیت های این اداره گردید و او نمی داند که رسیدگی به این صدمات را از کجا اغاز کند، از تنش که در داخل ایالات متحده بدلیل نشر ان حائل گردید و یا از نارضایتی متحدین و همتایان خارجی روی برخی از این برنامه ها.

برخی از تحلیل گران مانند کرک وایب، یک تحلیل گر ارشد متقاعد، این برنامه را تخطی از احترام به حریم شخصی افراد خواندند. آقای وایب از اسنودن برای نشر این معلومات محرمانه سپاسگذارست و بیان میدارد که اسنودون در کتاب او یک قهرمان است و باید فعالیت های از این نوع و جزئیات ان به مردم ارائه گردد.

در عین زمان، رئیس جمهور اوباما نیز بر پیشنهاداتی مانند ادامه برنامه های جمع اوری معلومات توسط این اداره غور میکند که در ان درنظرداشت حفاظت از حریم شخصی افراد ارجعیت داشته و حکومت ایالات متحده اطمینان داده است که برنامه های از این نوع بشکلی که صورت گرفت دوباره تکرار نخواهد شد.


در حالیکه رئیس تازه این اداره به کار خود تحت تاثیر این قضیه جنجال برانگیز اغاز کرده است، اکثر تحلیل گران موافقند که رئیس بعدی اداره امنیت ملی باید از تجربه و قابلیت خویش در عرصه تکنالوژی استخبارات، نفوذ در کانگرس و قابلیت حمایت اخلاقی از کارمندان خویش بدنبال بحران سال گذشته نهایت استفاده را ببرد.
XS
SM
MD
LG