لینک های دسترسی

Breaking News

پیش از ده هزار سرباز امریکایی در افغانستان باقی می‌ماند


رئیس جمهور ایالات متحده میخواهد تا در پهلوی ۹۸۰۰ سرباز امریکایی، صد ها سرباز اضافی را به طور موقت بعد از ختم سال ۲۰۱۴ در افغانستان نگهدارد.

روزنامه واشنگتن پُست، با نشر این گزارش از قول یک مقام امریکایی که نخواسته از او نام برده شود، نقل کرده که مقامات حکومت باراک اوباما مشغول بحث با کشور های عضو ناتو اند تا مشخص شود که متحدین ایالات متحده به چه تعداد عساکر را می توانند در بخش آموزش نظامی نیرو های افغان فراهم کنند.

ولی عبدالقیوم سجادی، عضو ولسی جرگه افغانستان، می گوید که هر تصمیم ایالات متحده در مورد حضور نظامی آن کشور در افغانستان باید در مشوره و توافق با حکومت افغانستان صورت بگیرد، در غیر آن، تصامیم یکجانبه ایالات متحده در مورد، نقض موافقتنامۀ امنیتی میان دو کشور خواهد بود.

به گفتۀ این وکیل شورای ملی "از نظر حقوقی بعد از امضای معاهده امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا، تمام مناسبات نظامی و امنیتی دو کشور باید در چوکات معاهده تنظیم شود."

حق نظارت بر عملکرد حکومت

آقای سجادی همچنین افزود که ولسی جرگه افغانستان حق نظارت بر عملکرد های حکومت به شمول روابط و معاملات حکومت و جامعه بین المللی، را دارد و در صورت تخطی از مواد موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، پارلمان افغانستان در مورد اقدامات لازم را روی دست خواهد گرفت.

در همین حال، احمد شاه ودرک، کارشناس مسایل نظامی افغان، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که نگهداشتن صدها سرباز اضافی ایالات متحده در افغانستان دو پیام واضح دارد: اول پیام برای طالبان و حامیان شان و دوم علاقمندی کشور های غربی برای آینده افغانستان.

آقای وردک گفت "از یک طرف برای مخالفین افغانستان، برای طالبان و حامیان شان در منطقه این پیام را می رساند که چشم امید که گویا با بر آمدن امریکا و ناتو از افغانستان، آنان افغانستان را لگد مال خواهند کرد و خواب خیال قبلی را میدیدند، این پیام روشن است که افغانستان در مرکز توجه جامعه جهانی قرار دارد و ناتو به خصوص امریکا افغانستان را تنها نمی گذارد."

پیام امیدوار کنندۀ امریکا؟

آقای وردک همچنین گفت که اقدام غرب به خصوص امریکا برای افغانستان و به ویژه برای نیروهای افغان یک پیام امیدوار کننده دارد.

در گزارش واشنگتن پُست آمده است که دلیل تصمیم امریکا این است که تمام کشور های عضو ناتو ممکن قادر نباشند که تا اول جنوری ۲۰۱۵ سهم شان را در فراهم آوری قوای دوازده هزار نفری برای آموزش نیرو های افغان، فراهم کنند.

این گزارش در حالی نشر می شود که طالبان در دو ماه اخیر حملات انتحاری شان را در شهر های عمده افغانستان به خصوص کابل افزایش داده اند. در نتیجه حملات انتحاری طالبان در یک ماه گذشته، صد ها غیر نظامی در شهر های کابل، پکتیکا و سایر ولایات افغانستان کشته یا زخمی شده اند.

بعد از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان طالبان را مخالف سیاسی حکومت افغانستان خطاب کرد و از آنان خواست تا دست از خشونت بردارند و خواسته های شان را با استفاده از مجرا های سیاسی مطرح کنند و آنرا به دست بیاورند – در خواست که از سوی طالبان تا حال پذیرفته نشده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG