لینک های دسترسی

Breaking News

حضور بیشتر نظامی امریکا در عراق در آستانۀ عملیات موصل


سربازان امریکایی نیروهای عراقی را در پسگیری شهر موصل از داعش کمک می‌کنند
سربازان امریکایی نیروهای عراقی را در پسگیری شهر موصل از داعش کمک می‌کنند

عملیات برای پسگیری موصل، دومین شهر بزرگ عراق، بار دیگر حضور سربازان امریکایی را در خطوط مقدم جنگ در آن کشور بیشتر ساخته است. نیروهای ویژۀ امریکایی هم اکنون در کنار سربازان عراقی سرگرم حمله بر مواضع داعش در اطراف موصل اند.

در حالیکه نیروهای امنیتی عراق برای پسگیری موصل از چنگ تندروان داعش آماده‌گی می‌گیرند، به گفتۀ مقام‌های وزارت دفاع امریکا هیلیکوپترهای امریکایی نیز آنان را حمایت هوایی می‌کند.

در دو سال گذشته شمار سربازان امریکایی در عراق رو به افزایش بوده و اکنون نزدیک به ۶۰۰۰ سرباز امریکایی در آن کشور حضور دارد که ۶۰۰ نفر آنان ماه گذشته اعزام شده و در پایگاه هوایی قیاره در ۵۰ کیلومتری جنوب موصل مستقر شدند.

گری ولسکی فرمانده نیروهای زمینی امریکا در عراق گفت که اکنون موصل حیثیت "نگین تاج" را دارد و هدف اصلی این است که نیروهای مستقر در قیاره در حملۀ موصل همکاری کنند. حضور سربازان امریکایی در خطوط مقدم جنگ به خاطر مشاورت و معاونت نیروهای عراقی حایز اهمیت پنداشته می‌شود.

در سال ۲۰۰۸ نزدیک به ۱۵۸ هزار سرباز امریکایی در عراق حضور داشت و پس از شروع کار باراک اوباما به صفت رئیس جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ شمار این سربازان کاهش یافت تا اینکه در پایان ۲۰۱۱ تمام نیروهای جنگی امریکایی از عراق خارج شدند.

اما پس از آنکه جنگجویان داعش در تابستان ۲۰۱۴ موصل را تصرف کردند، پای نیروهای امریکایی هرچند به مقیاس نه چندان زیاد، باز هم به عراق کشانده شد.

هرچند رئیس جمهور باراک اوباما گفته است که ایالات متحده درگیر جنگ دیگری در عراق نخواهد شد، نقش سربازان امریکایی در کنار پیشمرگه‌های کرد و سربازان عراقی برجسته تر می‌شود. در یک سال گذشته سه سرباز امریکایی توسط جنگجویان داعش در عراق کشته شده است که خود نشاندهندۀ افزایش نقش این سربازان در جنگ عراق است.

فرماندهان عراقی نیز می‌گویندکه با وصف ماه ها آموزش و تمرین، سربازان عراقی هنوز هم برای تصرف موصل، کاملاً به حمایت هوایی و استخباراتی ائتلاف نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG