لینک های دسترسی

Breaking News

صدها نفر در ترکیه به ظن وابستگی با داعش دستگیر شد


ایالات متحده و ترکیه پلان های اقدام نظامی برای پاکسازی یک نوار مرزی میان سوریه و ترکیه را از وجود شورشیان گروه دولت اسلامی، نهایی می سازند، اقدامی که پای ترکیه را بیشتر در جنگ داخلی سوریه می کشاند و احتمال برخورد میان ترکیه و نیرو های کردی تحت حمایت ایالات متحده را بیشتر می سازد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس بدون ذکر نام از قول یک مقام امریکایی نگاشته است که ایجاد ساحه عاری از شورشیان داعش باعث امنیت و ثبات بیشتر در منطقه سرحد ترکیه با سوریه می گردد. اما این مقام گفته است که هر نوع تلاش های مشترک نظامی با ترکیه، شامل ایجاد یک ساحه منع پرواز نیست.

تقاضای ترکیه از پیمان ناتو

ترکیه از متحدان خود در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو خواسته است تا روز سه شنبه با برگزاری نشستی، موضوعات حملات هوایی و تهدیدات فرا راه امنیت ملی ترکیه را، مورد بحث قرار دهند.

در عین زمان پولیس ترکیه می گوید تا کنون صدها تن را در ارتباط با شورشیان دولت اسلامی دستگیر کرده است. پولیس می افزاید ۱۵ تنی که به روز دوشنبه در جریان حمله بر منازل مشکوک در نواحی مرکز کشور دستگیر شد شامل اتباع خارجی میباشند.

از جانب دیگر صدراعظم ترکیه می گوید که آنکشور نیروی زمینی به سوریه نمی فرستد. این در حالیست که جت های جنگی ترکیه در چند روز پیهم، مواضع گروه دولت اسلامی را در سوریه هدف قرار داده و ایالات متحده نیز از توجه بیشتر انقره به تلاش های مبارزه علیه شورشیان گروه دولت اسلامی استقبال کرد.

به اساس روزنامه ترکی حورییت، احمد داود اوغلو صدراعظم ترکیه به عده از روزنامه های آن کشور گفته است که انقره نیرو های زمینی را برای مبارزه با داعش در سوریه اعزام نمی کند، مبارزه که به گفتۀ داوود اوغلو می تواند " تغیر در توازن" در منطقه باشد.

ترکیه، پس از موجی از خشونت ها در مناطق کرد نشین عراق و مناطق تحت کنترول شورشیان گروه دولت اسلامی در سوریه، حملات ضد دهشت افگنی را فرامرزی را علیه داعش و شورشیان حزب کارگران کردستان یا پی کی کی آغاز کرد.

استقبال امریکا از تلاش های ترکیه

در همین حال قصر سفید روز یکشنبه از توجه بیشتر ترکیه به تلاش های مبارزه علیه شورشیان گروه دولت اسلامی استقبال کرد و پی کی کی را یک نهاد دهشت افگن خواند.

بن رادز، سخنگوی قصر سفید، که با رئیس جمهور اوباما به کینیا سفر کرده است، در یک کنفرانس مطبوعاتی در نایروبی گفت قصر سفید از تلاش های ترکیه در مبارزات علیه شورشیان استقبال می کند" روشن است که ایالات متحده، پی کی کی را بحیث یک نهاد عمدتاً دهشت افگن می شناسد. بنا، ترکیه حق آنرا دارد تا اقداماتی را علیه اهداف مرتبط به دهشت افگنی اتخاذ کند، و ما از علاقمندی ترکیه در تسریع تلاش ها علیه داعش قدردانی می کنیم."

آقای رادز افزود که ایالات متحده به تماس ها با ترکیه ادامه می دهد و افزود که تلاش های بیشتر، به صورت واضح، در تضعیف حملات داعش کمک می کند" ترکیه نقش مهم را در این تلاش ها بازی کرده می تواند. در عین زمان آن کشور با شرکای مختلف در ساحه کار خواهد کرد تا شورشیان داعش از آن مناطق رانده شوند."

اظهارات سخنگوی قصر سفید به تعقیب یک هفته خشونت ها در ترکیه صورت گرفت که پی کی کی و شورشیان داعش متهم به انجام آن خشونت ها می باشند، دو گروهی که به مثابۀ رقبای جدی یکدیگر پنداشته می شوند.

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG