لینک های دسترسی

Breaking News

بررسی ستراتیژی مبارزه با گروه دولت اسلامی


گروه دولت اسلامی در بخش هایی از عراق و سوریه خلافت اسلامی را اعلام کرده است
گروه دولت اسلامی در بخش هایی از عراق و سوریه خلافت اسلامی را اعلام کرده است

نشست روی بررسی انکشافات و ستراتیژی های ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا که در حال مبارزه با گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه می باشد، امروز در لندن آغاز شد.

در این نشست که میزبانی آن را فلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیه و جان کری، وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا بر عهده دارد، به شمول حیدر العبادی، صدراعظم عراق ٢١ عضو ایتلاف ضد گروه دولت اسلامی اشتراک ورزیده اند.

فلیپ هاموند، وزیر خارجۀ بریتانیه قبل آغاز نشست امروز لندن بیان داشت که ماموریت عقب راندن جنگجویان اسلامی یک پروسه بطی خواهد بود و ممکن تا دوسال را در بر گیرد.

مبارزه با جنگجویان گروه دولت اسلامی که لانۀ اصلی آن عراق و سوریه دانسته می شود محور بحث امروز بود.

از سوی هم حیدر العبادی، صدراعظم عراق در یک دیدار که با دیوید کامرون، صدراعظم بریتانیه داشت، خواستار آموزش دهی و سلاح بیشتر برای اردوی عراق شد. حیدر العبادی، همچنان بیان داشت که عراق با یک جنگ واقعی با گروه دولت اسلامی روبرو است و خواهان ایجاد یک پل حمایوی میان جهان و عراق می باشد.

نشست امروز اعضای ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا یک روز بعد از آن صورت می گیرد که نیروهای کردی در شمال عراق خبر پاک سازی حدود ٥٠٠ کیلومتر مربع مساحت را از وجود جنگجویان گروه دولت اسلامی داد.

به گفته این نیروها یک راه مهم اکمالاتی گروه داعش را نیز از بین برده است که شهر موصل را با غرب عراق جای که محلات مستحکم داعش قرار دارد متوصل می سازد.

آخرین نشست وزرای ایتلاف بین المللی ضد گروه دولت اسلامی در ماه دسمبر سال گذشته برگذار شده بود که در آن به شمول پنج نکته برتقویت اردوی عراق، ممانعت از عبور جنگجویان خارجی و توجه کردن روی کمک های بشری موافقه صورت گرفته بود.

قدردانی از ایجاد ایتلاف

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده نیز به روز سه شنبه در بیانیۀ سالانه اش در کانگرس از کوشش های امریکا برای ایجاد یک ایتلاف وسیع کشورهای غربی و عربی جهت مبارزه با دهشت افگنان در شرق میانه قدردانی نمود.

رئیس جمهور ایالات متحده نیز حمایت اش را از مخالفان میانه رو سوریه که به گفته او می توانند در راستای مبارزه با گروه دولت اسلامی کمک کنند اعلام کرد. آقای اوباما اضافه کرد که کار مبارزه با دهشت افگنی زمانگیر است و نیاز به توجه دارد اما گفت در این کار موافق خواهند شد.

بارک اوباما یک روز قبل از آن از کوشش های امریکا برای ایجاد یک ایتلاف وسیع بین المللی قدردانی نمود که خبر دستگیری یک تن از رهبران محلی گروه دولت اسلامی در لاهور آخرین نشانۀ گسترش داعش در پاکستان دانسته می شود.

خبرگزاری رویترز از قول منابع استخبارات پاکستان دیروز خبر داد که نیروهای امنیتی پاکستان یک مرد را دستگیر کرده اند که گمان می رود رهبر گروه داعش در پاکستان باشد.

به گفته این منبع دو تن دیگر نیز که در استخدام جنگجویان و فرستادن آن ها به سوریه کمک می کردند، دستگیر شده اند. دستگیری این سه تن در حآلی صورت می گیرد که مقامات پاکستان قبلاً هرنوع نفوذ گروه دولت اسلامی را در این کشور رد نموده است.

کوششها برای رهایی اتباع جاپان

مقامات جاپان امروز بیان داشتند که برای رهایی دو تن از اتباع آن کشور که از سوی گروه دولت اسلامی گروگان گرفته شده اند از هر راه ممکن تلاش خواهد ورزید.

گروه دولت اسلامی در یک پیام ویدیوی که به روز سه شنبه نشر شده بود هشدار داد که اگر در مدت ٧٢ ساعت آنان مبلغ ٢٠٠ میلیون دالر را در بدل رهایی این دوتن دریافت نکنند، آنان را خواهند کشت. بر اساس زمان نشر این پیام قرار است این ضرب العجل فردا به روز جمعه پایان یابد.

فعالیت های اخیر گروه دولت اسلامی در پاکستان و گروگان گیری دو تن اتباع جاپان توسط این گروه در حالی صورت می گیرد که مقامات امریکا می گوید که حملات هوایی ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا در سوریه و عراق سد راه پیشرفت گروه دولت اسلامی و کشته شدن هزاران جنگجوی این گروه شده است.

XS
SM
MD
LG