لینک های دسترسی

Breaking News

دنیای مجازی جبهۀ جدید جنگ با گروه دولت اسلامی


ایالات متحده بر کشور های عربی و سایر متحدین خود فشار وارد می کند تا برای مقابله با شایعه پراگنی گروه دولت اسلامی تلاش بیشتر کنند. مقام های امریکایی مبارزه با پیام های افراطگرایان را رکن اساسی برای شکست این گروه توصیف می کنند.

گروه دولت اسلامی بخش های زیاد عراق و سوریه را تصرف کرده و با استفاده از رسانه های اجتماعی چون تویتر و یوتیوب، خلافت اسلامی را در ساحات زیر ادارۀ خود اعلام کرده است.

نوار های ویدیویی شبیه فلم های هالیوود و سایر عناصر این مبارزۀ رسانه یی، اعتبار این گروه را در میان جوانان مسلمان بی غرض اما مستعد به توسل به افراطیت افزایش بخشیده است. این مبارزۀ رسانه یی، ترویج فتوحات، الهام دهی به هم فکران و جلب و جذب جنگجویان جدید را برای این گروه تسهیل کرده است.

مبارزه در دنیای مجازی

جان الن، جنرال باز نشستۀ امریکایی روز دو شنبه در نشست ائتلاف مخالف گروه دولت اسلامی در کویت گفت که بر اعضای این ائتلاف است تا به گونۀ "واضح، نیرومند و پیهم" مرام گروه دولت اسلامی را رد کرده و بدیلی برای آن پیشنهاد کنند.

آقای الن در کنار مبارزۀ نظامی، مقابله با فعالیت های رسانه یی و انترنتی گروه دولت اسلامی را عنصر اساسی برای شکست این گروه عنوان کرد.

آقای الن می گوید که اینکار زمانی میسر است که ما با حضور گروه دولت اسلامی در فضای مجازی مقابله کنیم، مشروعیت پیام هایی را نهی کنیم که آن گروه برای جوانان آسیب پذیر می فرستد و کردار غیر اسلامی و خشونتبار این گروه را آشکار کنیم "...اینجاست که گروه دولت اسلامی واقعاً شکست خواهد خورد."

گروه دولت اسلامی با استفاده از کمره های متعدد و نواربرداری از زوایای مختلف، گرافیک ها و روش های پیشرفتۀ ویرایش کمپیوتری، مجلات و ویدیو های زرق و برق دار تبلیغاتی را نشر می کند.

ویدیویی که امسال از سوی رسانۀ انترنتی الفرقان نشر شد، ظاهراً تصویر گلوله باری یک طیارۀ بی پیلوت امریکایی بر شهر فلوجۀ عراق را نشان می داد که اکنون در تصرف گروه دولت اسلامی است.

در یک ویدیوی دیگر جان کنتلی، خبرنگار اسیر بریتانیایی در نزد گروه دولت اسلامی، از یک میز گرد میزبانی می کند که در آن در مورد برخی ویدیو های آن گروه صحبت می شود.

نیازمندی اطلاعاتی

ریچارد ستینگل، معین وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور دیپلوماسی و عامه نیز در کنار آقای الن در نشست کویت به خبرنگاران گفت که برای تکمیل کردن مبارزۀ نظامی به یک ائتلاف اطلاعاتی نیز نیاز است.

او می گوید که هر آن کاری که به گونۀ جمعی در میدان جنگ صورت می گیرد، نیاز است که در عرصۀ اطلاعاتی نیز بازتاب یابد.

ایالات متحده و متحدین آن از ماه اگست به اینسو، صد ها حملۀ هوایی را بر ضد مواضع گروه دولت اسلامی انجام داده اند. واشنگتن همچنان در تلاش یافتن راه هایی است تا منابع مالی این گروه را قطع کند.

تخمین می شود که گروه دولت اسلامی روزانه تنها از درک فروش نفت حدود یک میلیون دالر درآمد دارد. اخاذی و سایر تشبثات جنایی، منابع دیگر عایداتی این گروه تلقی می شود.

در حالیکه گمان نمی رود که گروه دولت اسلامی به پیمانۀ زیاد به کمک های بیرونی نیازمند باشد، مقام های امریکایی به گونۀ ویژه کویت و قطر را ترغیب کرده اند تا برای توقف جمع آوری پول به این افراطگرایان، تلاش بیشتری به خرج دهند.

جلوگیری درآمد مالی

جاکوب لیو، وزیر مالیۀ ایالات متحده روز دوشنبه در جریان سفر به مصر گفت که امریکا و شرکای آن در منطقه باید پشتوانه های رسمی و غیررسمی مالی گروه دولت اسلامی را از میان بردارند.

آقای لیو می گوید که ایالات متحده به همکاری با متحدین خود در منطقه متعهد است- نه تنها در بخش نظامی بلکه در بخش مالی نیز - تا اطمینان حاصل شود که این منابع به گونۀ داومدار جریان نیابد و به یک منبع دایمی مالی مبدل نشود.

کویت که از نشست ائتلاف جهانی مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی میزبانی می کند و یک نیروی ویژۀ کاری را برای مبارزه با منابع تمویل دهشت افگنان ایجاد کرده است.

در این نشست نمایندگان قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عرب، ترکیه، عراق، لبنان، اردن، مصر، فرانسه و بریتانیا نیز شرکت داشتند.

گزارش: اسوشیتد پرس

برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG