لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع امریکا: قصد تصرف نفت عراق را نداریم


عرفان الحیالی وزیر دفاع عراق (راست) با جیم متیس وزیر دفاع امریکا (چپ)
عرفان الحیالی وزیر دفاع عراق (راست) با جیم متیس وزیر دفاع امریکا (چپ)

جیم متیس وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که واشنگتن قصد تصرف منابع نفتی عراق را ندارد. آقای متیس این سخنان را به روز دوشنبه، طی یک سفر اعلام ناشده، در بغداد پایتخت عراق بیان داشت.

وزیر دفاع ایالات متحده در حالی از عدم تصرف منابع نفت عراق سخن میزند که اظهارات قبلی رئیس جمهور دونالد ترمپ مبنی بر تصرف ذخایر نفت عراق توسط امریکائیان، رهبران آن کشور را نگران ساخته و ممنوعیت بر ورود اتباع عراق به امریکا نیز بر این نگرانی ها افزوده است.

جیم متیس، وزیر دفاع کابینۀ ترمپ، میگوید که امریکاییان همیش نفت و گاز را "با پرداخت پول" خریده و در آینده نیز چنین خواهند کرد. آقای متیس افزود که امریکا برای تصرف نفت کسی، سپاهیانش را به عراق اعزام نداشته است.

این اظهارات آقای متیس ممکن سبب گردد که عراقی ها تا حدی اطمینان مجدد حاصل کنند؛ اما کشیدگی ها میان بغداد و واشنگتن در حالی ظهور کرده است که مبارزه در برابر گروۀ داعش که شامل تلاش برای تصرف غرب موصل و آغاز مبارزه برای بیرون راندن جنگجویان داعش از شهر رقۀ سوریه میباشد، وارد یک مرحلۀ حساس شده است.

جنگ برای تصرف غرب موصل به اشتراک هزارن سرباز عراقی صبح روز یکشنبه آغاز شد. انتظار میرود که بدلیل موجودیت افراد ملکی و اراضی آن شهر، تصرف غرب موصل یک مبارزۀ دشوار و طولانی خواهد بود.

این عملیات مرحلۀ تازۀ از تلاش است که چهار ماه قبل برای آزاد ساختن شهر موصل آغاز شده بود. نیروهای عراقی ماۀ گذشته تصرف کامل بخش شرقی موصل را اعلام کردند. اما باوجود آن هم، گروۀ داعش حملات خود در آنجا ادامه دادند.

عملیات بازپس گیری موصل به حمایت هوایی و لوژستیکی ایالات متحده به پیش میرود. جیم متیس میگوید که حمایت امریکا از این جنگ ادامه خواهد داشت.

بر اساس ضرب الاجل تعین شده از سوی رئیس جمهور ترمپ، وزیر دفاع ایالات متحده تنها یک هفتۀ دیگر وقت دارد که پلان و ستراتیژی خود مبنی بر سرعت دادن مبارزه دربرابر داعش و شکست آن گروه را به دونالد ترمپ پیشکش کند.

XS
SM
MD
LG