لینک های دسترسی

Breaking News

پیش بینی وضعیت آب و هوا دقیقتر می شود


این ماهواره  "GOES-R" نام دارد
این ماهواره  "GOES-R" نام دارد

ایالات متحدۀ امریکا یک ماهوارۀ جدید را به فضا پرتاب کرد تا تحول بزرگ را در پیشبینی وضعیت آب و هوا به میان آورد. این ماهواره که روز یکشنبه از مرکز فضایی کنیدی در ایالت فلوریدا به فضا فرستاده شد، قرار است تصاویر با کیفیت را از توفان های بحری و وضعیت آب و هوا در نیم کرۀ غربی به زمین ارسال کند.

این ماهواره با ارسال تصاویر با کیفیت قرار است پیش بینی وضعیت آب و هوا را دقیقتر سازد و در مورد سیلاب ها، مهار کردن بهتر آتش سوزی در جنگل‌ها، غبار و ابر های آلوده با خاکستر آتشفشانی به گونه پیشرفته هشدار دهد.

این ماهواره که "GOES-R" نام دارد، طوری طراحی شده است که بعد از قرار گرفتن در ارتفاع حدود ۳۶ هزار کیلومتر بلندتر از خط استوا در هر پنج دقیقه یک عکس از نیم کره غربی زمین خواهد گرفت و به گونۀ دوامدار روی مناطق مشخص برای جلوگیری آز آتش سوزی جنگل ها، فوران آتش فشان ها، باران های شدید و توفان ها تمرکز خواهد کرد.

ماهوارۀ "GOES-R" توسط ناسا و "NOAA" یا اداره ملی امور اوقیانوسیه و اتومسفیری امریکا ساخته شده و نسبت به ماهواره های قبلی چهار برابر تصاویر با کیفیت و پنج برابر سریعتر عکس می گیرد.

قابلیت های ماهواره ها فراتر از پیش بینی وضعیت آب و هوا است. زیرا ارسال تصاویر روشنتر به زمین با مراکز هواشناسی فرصت خواهد داد تا أمواج ابرها را بیبینند و به گونه مثال، با پیلوت ها کمک کنند تا در مسیر بهتر پرواز کنند و سفر راحت داشته باشند.

این ماهواره بعد از قرار گرفتن در مدار زمین برای ۱۱ ماه مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و سپس همراه با سه ماهوارۀ دیگر به فعالیت آغاز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG