لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن هفت مظنون مرتبط به شبه نظامیان القاعده


مقام های یمنی می گویند که در اثر یک حملۀ طیارۀ بدون پیلوت امریکایی بر مظنونین، هفت تن که ادعا می شود شبه نظامیان مرتبط به القاعده باشند کشته شده است.

این اقدام یک روز بعد از آن صورت می گیرد که ایالات متحده کارمندان دپلوماتیک غیر ضروری خود در یمن را به خاطر احتمال حملات دهشت افگنی، فراخواند.

وزارت خارجۀ امریکا کارمندان دپلوماتیک غیر ضروری خویش را در یمن به خاطر آنچه حملۀ نهایت قوی دهشت افگنی عنوان می کند، فرا خواند.

جین ساکی سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که توجه آنان بر محافظت کارمندان و افراد ملکی امریکا است که به خارج از این کشور سفر می کنند.

"نظر به وضع روز تصمیم می گیریم، معلومات به دست آمدۀ خود را بر اساس اوضاع روز تحلیل می کنیم و این همان چیزی بود که در اعلامیه یی ما مشاهده کردید. دلیل اعلامیه ما بر اصل پاسخگویی به یک تهدید خاص و فوری استوار بود."

منابع خبری ایالات متحده می گویند که ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده به نصیر الوحیشی؛ رهبر گروه شبکۀ دهشت افگن القاعده در یمن، امر کرده است تا یک حمله یی را در آن کشور انجام دهد.

ردیابی تماس های تلیفونی

مقامات استخباراتی امریکایی این خبر را بعد از تماس های تلیفونی به دست آمده میان الظواهری و الوحیشی اعلام داشته اند.

مقامات امریکایی قادر نشدند زمان و مکان حمله را مشخص سازند اما یک سخنگوی حکومت یمن ادعا می کند که به ماهیت بخشی از این تهدید پی برده اند.

"یک عملیات بزرگ کشف شده که نشان می دهد پایگاه های گاز مایع را در منطقۀ شبوه هدف قرار داده و هم سرمایه ها و منابع دولتی را تحت کنترول خود قرار دهند تا مانع دسترسی مقامات حکومتی بر آن گردند. این حملات شامل محاصرۀ دو بندر عمده در جنوب شهر الموکلا بود - جاییکه کارشناسان و متخصصین خارجی مشغول کار اند."

وزارت خارجۀ ایالات متحده در ضمن با نشر اعلامیه یی به شهروندان امریکایی از سفر به یمن هشدار داده و از آنان خواسته است تا حرکت و سیر و سفر خود را محدود سازند.

بریتانیا نیز کارمندان سفارت خود را در یمن فرا خوانده و قرار است نزده سفارت و قونسلگری امریکا در کشور های شرق میانه و افریقا در طول هفته مسدود باقی بماند.

حکومت یمن از طریق سفارت آن کشور در واشنگتن با نشر اعلامیه یی خروج کارمندان امریکایی را از یمن انتقاد کرده و آن را همسویی با منافع تندروان و تضعیف همکاری های استثنایی میان یمن و جامعۀ جهانی در مبارزه بر ضد دهشت افگنی عنوان کرده است.

حملۀ طیارۀ بدون پیلوت امریکایی در روز چهارشنبه، پنجمین حمله در کمتر از دو هفته در یمن بود. ایالات متحده به تکرار بااستفاده از طیاره های بدون پیلوت اعضای القاعده را در شبه جزیرۀ عرب هدف قرار داده است.
XS
SM
MD
LG