لینک های دسترسی

Breaking News

باراک اوباما: زندان گوانتانامو باید مسدود گردد


بیش از یک دهه از اعلان آغاز جنگ ایالات متحده در برابر دهشت افگنی میگذرد. یکی از موضوعات که همواره بر این جنگ سایه افگنده است، نگهداری افرادیست که به ظن دهشت افگنی و تهدید به امنیت ایالات متحده در زندان گوانتانامو بسر میبرند.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده می گوید به تلاش هایش جهت بستن زندان گوانتانامو ادامه خواهد داد. او همچنین گفت که موجودیت زندان گوانتانامو برای امنیت امریکا ضروری نیست. بارک اوباما از زمان مبارزات انتخاباتی اش در ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ با ابراز مخالفت شدید خود با نگهداری مظنونین در زندان گوانتانامو، وعده مسدود نمودن آن زندان را پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده داده بود.

بارک اوباما در مورد مسدود نمودن زندان گوانتانامو دیروز به خبرنگاران گفت: "گوانتانامو برای امنیت امریکا ضروری نیست. آن زندان پر هزینه و غیر موثر است و موقف بین المللی ما را ضرر میرساند. همکاری ما را با متحدین ما روی تلاشهای ضد دهشت افگنی کاهش میدهد و حربۀ ایست برای تندروان... پس باید آنرا بست."

قصر سفید اعضای کانگرس را متهم به جلوگیری از تلاش های اولیه رئیس جمهور اوباما به خاطر مسدود نمودن زندان گوانتانامو می نماید.

اعتصاب غذایی زندانیان

موضوع زندان گوانتانامو دوباره پس از آن در محراق توجه قرار گرفت که زندانیان ادعا نمودند که محافظین آنعده از زندانیان را که اعتصاب غذایی نموده اند، تغذیه اجباری مینمایند.

ادامۀ اعتصاب غذایی زندانیان خانوادۀ یکتن از زندانیان افغان را واداشته تا خواستار آزادی زندانیان گردد.

عبیدالله یکتن از زندانیان افغان در زندان گوانتانامو هنگام توقیف توسط نیروهای امریکایی در جون ۲۰۰۲ در ولایت خوست شاگرد مکتب بود و ۱۹ سال عمر داشت. او پس از توقیف به پایگاه نیروهای بحری ایالات متحده در خلیج گوانتانامو در کیوبا فرستاده شد – محلیکه فعلاً درآنجا زندانی است.

مادر عبیدالله با نشان دادن تصاویر پسرش از مقامات افغان و امریکایی خواستار کمک بخاطر رهایی پسرش میباشد.

مادر عبیدالله میگوید از رئیس جمهور کرزی و امریکایی ها میخواهد تا پسرش را آزاد نمایند. دختر عبیدالله هنگام توقیف پدرش تنها دو روز عمر داشت. او حالا تصاویر قبلی و فعلی پدرش را با خود حمل نموده و میگوید خواستار رهایی پدرش است.

زندانیان بدون اتهام و محاکمه

گروه های بین المللی حامی حقوق بشر همواره مخالفت شانرا با نگهداری زندانیان در زندان گوانتانامو و رفتار نامناسب با آنان ابراز نموده اند.

نادر نادری، فعال حقوق بشر در افغانستان نیز بر رهایی و یا محاکمه عادلانه زندانیانی که خطرناک شمرده نمی شوند، تاکید کرد.

او میگوید زمان آن فرا رسیده تا در مورد وضعیت زندانیان گوانتانامو تجدید نظر صورت گیرد و برای آنها وکیل مدافع فراهم گردد. آقای نادری همچنین گفت آنانیکه خطری برای امنیت افغانستان و سایر کشور های جامعه جهانی نمی باشند، باید رها گردند.

۱۶۶ زندانی در گوانتانامو در توقیف بسر میبرند. از جمله در حدود ۱۰۰ زندانی نسبت به آنچه آنان بدرفتاری محافظین میخوانند از چند ماه بدینسو دست به اعتصاب غذایی زده اند.

بسیاری از زندانیان بدون کدام اتهام و محاکمه در زندان گوانتانامو نگهداری میشوند و تعداد زیاد شان برای آزاد شدن برائت حاصل نموده اند، اما هنوز هم در بند بسر میبرند.

از پایگاه گوانتانامو در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش پس از حملات 11 سپتمبر 2001 بخاطر نگهداری شهروندان خارجی که به ظن دهشت افگنی در خارج از امریکا دستگیر گردیدند، استفاده صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG