لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ امریکا با داعش در افغانستان


جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان
جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان

جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیروهای ناتو و امریکا در کابل با شماری از خبرنگاران صحبت کرده گفت که به باور وی، با بیشتر شدن ظرفیت و صلاحیت های نیروهای امنیتی افغانستان و مشکلات طالبان از جمله مشکل رهبری، مشکل سرباز گیری و یافتن منابع مالی، در سال ۲۰۱۶ هیچ ولایت در افغانستان سقوط نخواهد کرد.

اما جنرال کمپبل خاطرنشان ساخت که جنگ ها دشوار تر خواهد شد.

این جنرال ارشد امریکایی در ارتباط به گزارش ادارۀ سرمفتش ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار که گویا حدود ۳۰ فیصد خاک افغانستان بدست طالبان است گفت که وی گزارش سیگار را ندیده است مگر این رقم درست نیست. بقول قوماندان عمومی حمایت قاطع، طالبان در بعضی مناطق و ولسوالی ها نفوذ دارند، اما مراکز ولسوالی ها تحت کنترول نیروهای امنیتی افغانستان است .

جان کمپبل چندی پیش در یک جلسۀ استماعیۀ کمیتۀ قوای مسلح مجلس نماینده‌گان کانگرس ایالات متحده گفته بود که طالبان از ۴۰۷ ولسوالی افغانستان هشت ولسوالی را در تصرف داشته و بر ۱۴ ولسوالی دیگر نفوذ دارند. او همچنان افزود که ۹۴ ولسوالی دیگر افغانستان با تهدید طالبان روبرو است.

جنرال کمپبل گفت طالبان برای افغانستان هیچ دید و دورنمای ندارند، آنها باور ندارند که برای مردم خدماتی چون معارف را عرضه نمایند. این گروه به گفته جنرال کمپبل نه به حقوق بشر اعتقاد دارند و نه به قانون اساسی کشور، و فقط به یک مساله می اندیشند که چگونه به خشونت ادامه بدهند و به کشتن و بستن مردم بیگناه اقدام نمایند.

جنرال جان کیمبل گفت یگانه راه برای طالبان پیوستن به پروسه صلح میباشد.

داعش در افغانستان

قوماندان عمومی نیروهای ناتو و امریکا شمار جنگجویان داعش در افغانستان را بین هزار تا سه هزار تخمیین زده گفت داعشی هاعمدتاً در ولایت ننگرهار مستقر اند و وی دقیق نمیداند که این جنگجویان وابسته به داعش از کشور های سوریه وعراق به افغانستان می آیند و یا جای دیگر.

ISIS
ISIS

قوماندان عمومی حمایت قاطع در افغانستان گفت که نیروهای امریکایی امسال صلاحیت های بیشتر به خاطر مبارزه علیه گروه داعش در افغانستان بدست آورده که این صلاحیت ها را سال قبل نداشت.

آقای کمبل جنرال جان کمپبل که در ختم ماموریت ۱۸ ماه اش به عنوان قوماندان عمومی حمایت قاطع قرار دارد، در هفته نخست ماه مارچ افغانستان را ترک می کند.

شاخه خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش در جنوری سال ۲۰۱۵ اعلام موجودیت کرد. حافظ سعید رهبر این شاخه است و گفته می شود که شماری از جنگجویان ناراض گروه طالبان افغان و پاکستانی به آن پیوسته اند. این گروه به جای رهبر طالبان به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، بیعت کرده است. با آن که داعش مسوولیت رویدادهای مختلف امنیتی در نقاط مختلف افغانستان را بعهده گرفته است اما فعالیت های این گروه بیشتر در ولایات شرقی افغانستان که هم مرز با مناطق قبایلی پاکستان اند، متمرکز بوده است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG