لینک های دسترسی

Breaking News

سرمایه گذاری بالای نسل بعدی


رئیس جمهور امریکا در نشست رهبران افریقایی
رئیس جمهور امریکا در نشست رهبران افریقایی

توقع می رود که رهبران بیش از ۵۰ کشور در اجلاس رهبران ایالات متحده و رهبران افریقایی که به تاریخ ۴ الی ۶ ماه اگست برگزار می شود، اشتراک کنند.

ولی رهبران چهار کشور به شمول زموابوی، سودان - اریتریا و جمهوری افریقای مرکزی که سابقه تخطی از حقوق بشر را دارد، در این اجلاس دعوت نشده اند.

مقامات گفته اند این اجلاس فرصتی است تا در مورد اقتصاد در حال رشد این قاره صحبت صورت بگیرد و چگونه ایالات متحده شریک نزدیک تر گردد.

موضوع این اجلاس "سرمایه گذاری بالای نسل بعدی" است.

در این اجلاس منافع مشترک و نیاز های نسل جوان به شمول نیازمندی های صحی، معارف و فرصت های کاری مورد بحث قرار می گیرد. هدف اولی این اجلاس، تامین صلح و ثبات است که برای رشد و انکشاف ضروری می باشد.

منازعه مسلحانه در جمهوری افریقای مرکزی و سودان جنوبی سبب وضیعت اضطراری بشری شده است. کشور های شرقی و غربی افریقا در برابر گسترش اسلام گرایان تندرو، در جنگ با گروه های مانند بوکو حرام در نایجریا و الشباب در سومالیا، گرفتار میباشند. به همین علت اشتراک کنندگان این اجلاس در مورد خاتمه دادن خشونت های و تامین امنیت داخلی و منطقه ای نیز صحبت خواهند کرد.

اصلاحات و همکاری امریکا

جوزف سیگل، رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات استراتیژیک در پوهنتون دفاعی ملی مستقر در واشنگتن دی سی، می گوید که آوردن اصلاحات در اردو های ملی یکی از تلاش های این نشست خواهد بود. به گفته سیگل، بخشی از مشکل پولیس و اردو است، زیرا آنان غیر مسلکی استند و این مسله سبب می شود تا در برابر تهدیدات امنیتی، پاسخ نا مناسب داشت، پاسخ نا مناسبی که کشته شدن افراد بیگناه ملکی را نیز در قبال داشته است.

روز سه شنبه، رهبران افریقا با مقامات حکومت در نشست تجارتی ایالات متحده و افریقا با هم دیدار می کنند و قرار است که بیش از ۲۰۰ شرکت امریکایی و افریقایی روی چگونگی استحکام ارتباطات تجاری و اینکه چگونه سرمایه گذاری شان را افرایش بدهند و مناسبات مالی شان را تقویت کنند، با هم بحث خواهند کرد.

قانون رشد و فرصت ها افریقا نیز یکی از بخش های عمده ای تجارت میان ایالات متحده و افریقا است. این قانون به کشور های افریقایی که مدیریت خوب اقتصادی، سابقه مناسب حقوق بشر داشته باشند دسترسی به بازار های ایالات متحده را بدون پرداخت مالیه به گمرکات، فراهم می کند. امروزه، افریقا حدود هفت هزار نوع تولیدات اش را بالای ایالات متحده به فروش می رساند که مجموعه ارزش آن به ۲۷ میلیارد دالر می رسد.

ویتنی شی نیدمن، یک مشاور اقتصادی مستقر در شهر واشنگتن می گوید که برای تامین محیط سرمایه گذاری با ثبات، قانون رشد و فرصت افریقا باید برای ۱۵ سال دیگر تمدید گردد.

او می گوید، نظر دیگر که باید مورد بررسی مقامات حکومتی قرار بگیرد این است که مرکز تجارت یو اس آی دی یا اداره ایالات متحده برای انکشاف بین المللی در افریقا باید انکشاف یابد. او می گوید که نام آن به مرکز تجارت و سرمایه گذاری تغییر کند و از این طریق، به شرکت های امریکایی که می خواهد در مارکیت های افریقا داخل شوند، کمک میکند.

بر خلاف اجلاس اخیر چین و افریقا، این اجلاس در برگیرنده ملاقات های جداگانه رئیس جمهور اوباما با رهبران افریقا نخواهد بود. مقامات می گوید که بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا، به روز چهار شنبه با تمام رهبران اشتراک کننده افریقایی ملاقات خواهد کرد. علاوه بر آن، رهبران تجاری قادر خواهند شد تا با مقامات در حد اعضای کابینه ملاقات کنند.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: خالد مفتون

XS
SM
MD
LG