لینک های دسترسی

Breaking News

حبس ابد یا اعدام، قربانیان را بر نمی گرداند


افراد خانواده قربانیان پنجوایی. قندهار
افراد خانواده قربانیان پنجوایی. قندهار
رابرت بیلز نظامی امریکایی که متهم به کشتن ۱۶ غیر نظامی افغان در کندهار است بدون عفو مشروط، به حبس ابد محکوم شد.

بیلز، ۴۰ ساله، در چهارمین اعزامش به جبهه جنگ، در یک نیمه شب ماه مارچ سال ۲۰۱۲ پای پیاده به دو قریه مجاور پایگاه اش در قندهار رفت و بر ساکنین آنجا با اسلحه اش گلوله باری کرد. اکثر قربانیان آن رویداد را زنان و اطفال به شمول ۱۱ تن عضو یک خانواده تشکیل می داد.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در ارتباط به حبس ابد بیلز گفت که به عنوان یک شخص طرفدار حکم اعدام نبوده و هیچگاه همچو حکمی را امضا نکرده است. آقای کرزی گفت حتی اگر او به اعدام هم محکوم میشد، کودکان ما را که کشته بود، برگشتانده نمی توانست. رئیس جمهور افغانستان از ایالات متحده خواست تا برای خانواده های قربانیان این حادثه زمینه های بهتر زندگی را فراهم کند.
رابرت بیلز در روز صدور حکم
رابرت بیلز در روز صدور حکم

۹ افغان غرض حضور در محاکمه بیلز به ایالت واشنگتن آمده اند و اکثریت آن ها میگویند که میخواستند زمانیکه حکم اعدام رابرت بیلز صادر میشد در آنجا حضور داشته باشند. اما زمانیکه بجای حکم اعدام، حکم حبس ابد صادر شد این افراد ناراحتی شدید خود را ابرازکردند.

آنها این فیصله محکمه را جفا در حق قربانیان خوانده گفتند که تصور میکردند در کشوری آمده اند که حق به حق دار داده میشود اما چنین نشد.

یکی از این افراد گفت، امریکا یی ها شنیده بودند که عساکر برای مراعات حقوق بشر به افغانستان میروند. اما عسکری درمیان آن ها پیدا شد که حقوق بشر را به جایش، که بشر را با ساطور قطعه قطعه کرد.

بیلز روز پنجشنبه در محکمه بخاطر جنایات اش پوزش طلبیده خود این کشتار را عملی زبونانه خواند.

این در حالیست که یک داکتر امراض روانی اردوی ایالات متحده که به جرم کشتن عمدی ۱۳ عسکر امریکایی محکوم شده است، با احتمال جزای اعدام روبرو است. نضال حسن، سه سال قبل در پایگاه نظامی فورت هود، در ایالت تکساس، ۱۳ نفر را کشته و ۳۲ تن دیگر را مجروح کرد.

تضمین در توافقنامه امنیتی دو طرفه

از جانب دیگر حامد کرزی در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه خود گفت که ایالات متحده خواهان عقد یک توافق نامه دو جانبه امنیتی با افغانستان تا ماه اکتوبر میباشد اما او کدام عجله ای در اینکار ندارد.

آقای کرزی خواستار تضمین در توافقنامه امنیتی دو طرفه شده است که شامل ایجاد ثبات اقتصادی و امنیتی و استقرار صلح در افغانستان میباشد. رئیس جمهور افغانستان خواهان برگذاری لویه جرگه برای مشوره روی این توافق نامه میباشد.

توافق نامه دو جانبه امنیتی بین ایالات متحده و افغانستان، یک چوکات کاری را برای عساکر امریکایی که بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی میمانند، فراهم خواهد کرد.

برگرفته از آژانس های خبری رویترز و اسوشیدیت پرس

برگردان دری: ژیلا سمیعی
XS
SM
MD
LG