لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا بر سرنگونی رژیم سوریه پافشاری نمی کند


بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه بعد از شش سال نبرد داخلی هنوز به حاکمیتش دوام میدهد
بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه بعد از شش سال نبرد داخلی هنوز به حاکمیتش دوام میدهد

اداره دانلد ترمپ ازین به بعد تاکید زیادی روی سرنگونی بشارالاسد نمی کند، اما این طرزدید از جانب قانونگزاران برجسته امریکا سخت مورد انتقاد قرار گرفته است.

نیکلی هالی، سفیر ایالات متحده در ملل متحد پنجشنبه گفت که واشنگتن ازین به بعد به فکر سرنگونی اسد نمی باشد.

سخنان هالی در میان قانون گزارانی که خواهان مساعی جدی تر ایالات متحده برای سرنگونی اسد اند، ناراحتی ایجاد کرده است.

سناتور جان مکین جمهوری خواه به اداره ترمپ در مورد "معامله با شیطان" که منظور آن روسیه که یک حامی حکومت سوریه است، هشدار میدهد.

درعین حال لیندسی گراهام یک سناتور دیگر جمهوریخواه نیز هشدار می دهد که اسد را از نظر انداختن بعد ازآنکه رئیس جمهور براک اوباما باوجود کشیدن خط قرمزبرضد رژیم اسد دست به کدام عملی نزد، بزرگترین اشتباه خواهد بود.

در اواخر جمعه، شان سپایسر، سخنگوی قصر سفید گفت ایالات متحده باید این واقعیت سیاسی را بپذیرد که آینده اسد وابسته به مردم این کشور می باشد.

سپایسر گفت"هر آنچه مربوط به اسد می شود، یک واقعیت سیاسی می باشد. ما باید این را بپذیریم که ما درحال حاضر در کدام موقف قرار داریم."

سپایسر افزود "ایالات متحده فرصت های زیادی را در زمان اداره قبلی برای تغیر موقف در برابر اسد از دست داده است." او از دادن توضیحات بیشتری خودداری کرد.

شکست داعش اولویت است

سپایسر روی این موضوع تبصره نکرد که ایا اسد استعفا بدهد یا خیر اما گفت که این تنها متعلق به مردم سوریه می باشد. او گفت که اولویت برای ایالات متحده در حال حاضر شکست دادن گروه دولت اسلامی می باشد.

برخی از تحلیل گران شرقمیانه می گویند که سخنان مشابه رکس تیلرسن درین هفته در انقره نیز دال بر این مطلب است که بحث روی تغیر رژیم در سوریه اکنون در اجندا نیست.

تحلیل گران استدلال می کنند که این تبصره ها تنها واقعیت های موجود را منعکس می سازد ـ بقای اسد بعد از شش سال منازعه خانمانسوز طوریکه معلوم می شود یقینی گردیده است.

حرکت متوقعه

بسیاری ازتحلیل گران چنین توقع می برند که اداره دانلد ترمپ کمی نسبت به تغیری در موقف در برابر رژیم اسد پیشتر رفته است، و آن تغیرجهت به صوب نبرد با گروه دولت اسلامی است.

تحلیل گران می گویند که اداره ترمپ اکنون چاره دیگری ندارند. آنها می گویند که درماهای اخیر اداره اوباما او نیز چنین تغیر پالیسی را تعقیب می کرد ولی می خواست این پالیسی برای مدت کوتاهی دوام کند.

در یک بحث میز مدوری که به ارتباط آینده منازعه سوریه درین هفته صورت گرفت، سام هیلر، از بنیاد قرن که یک انستیوت تحقیقی پالیسی است گفت که ازمخالفت انقلابی چیز زیادی باقی نمانده است.

هیلر می گوید، "وقتی ما می گوییم که رژیم اسد نبرد را برده است به این مفهوم است که مرکز منازعه ملکی نبرد بین رژیم و مخالفین نیمه انقلابی و اسلامی در غرب سوریه پیروزی ستراتیژیک بدست آمده است. "

هیلر می گوید که مخالفت مسلحانه عمده در برابر اسد خنثی گریده و از شورشگری در برابر حکومت از جانب قدرتهای منطقوی که از ملیشا های تندرو برای پروژه های امنیتی خویش در سوریه جنگ زده استفاده صورت می گیرد، به صوب دیگری توجیه شده است.

تعقیب پروژه های امنیتی ویژه

در میان آن ترکها است که ساحاتی را در شمال سوریه بدست دارند، تا بدین وسیله بتوانند جنگجویان دولت اسلامی را از سرح‍دات شان به دور نگه دارند، و نیز از اتحاد کردهای اکثریت جلوگیری کرده باشند.

ایالات متحده ملیشاهای عرب سنی و ترکمن را ترغیب می کند تا با قطعات حفاظت از مردم کرد (وای پی جی) کنار بیایند و توجه خویش را به جنگ در برابر دولت اسلامی معطوف بدارند. ایالات متحده عموما با اردوی سوریه ازاد کار کرده است.

شورشیانی که در برابر مداخله ترکیه در مخالفت شرکت نمی ورزند، یا این که در برابر گروه داعش نمی جنگند، از طرف حامیان بیرونی شان به آنها سلاح تحویل داده نمی شود.

اردوی سوریه آزاد با نیروهای قطعات حفاظت از مردم کرد یکجا می جنگند
اردوی سوریه آزاد با نیروهای قطعات حفاظت از مردم کرد یکجا می جنگند

به گفته هیلر سرنوشت اردوی سوریه ازاد نامعلوم به نظر می رسد. آنها باید با دولت یکجا شوند، یا در منطقه تحت الحمایه ایجاد شده اردن و ترکیه خدمت کنند، یا اینکه با جهادست ها یک جا بمیرند. در عین حال، آنها می توانند به جنگ شان ادامه بدهند، ولی در برابر مشکلات تنها مانده اند، که باید خود شان و خانواده های شان بهای گزافی بپردازند.

چندین ناظر امور نظامی از حکومات اروپایی در هفته های اخیر به صدای امریکا گفتند که آنها نیروهای مخالفین را در موقفی نمی بینند که بتوانند رژیم اسد را در شهرهای غربی و سواحلی سوریه مواجه با تهدید کنند.

گزارش: جیمی دتمر، صدای امریکا

برگردان: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG