لینک های دسترسی

Breaking News

بار داری دختران زیر سن و پی آمد های آن


Həbs edilən media işçilərinin ailə üzvləri polis məntəqəsi qarşısında gözləyir<br />
<br />
<br />
&nbsp;
Həbs edilən media işçilərinin ailə üzvləri polis məntəqəsi qarşısında gözləyir<br /> <br /> <br /> &nbsp;
ولادت یک کودک، می باید لحظۀ پربار و مملو از سرور برای یک زن باشد. اما برای میلیون ها نوجوان در سراسر جهان، حمل و ولادت قبل از وقت، به مشکلات جدی صحی، انزوای اجتماعی و حتی مرگ می انجامد.

گزارش جدید "UNFPA" یا صندوق نفوس سازمان ملل متحد نشان می دهد که در کشور های رو به انکشاف، روزانه ۲۰ هزار زن زیر سن هژده سال، طفل به دنیا می آورد.

این گزارش تخمین می کند که سالانه، هفتاد هزار نوجوان در کشور های رو به انکشاف به خاطر اختلاطات ناشی از دوران حاملگی و ولادت میمیرند.

آنانیکه زنده می مانند نیز با اختلاطات دوران حاملگی مانند فیستول های ولادی دست به گریبان اند.

آلانا آرمیتیج، رئیس "UNFPA" در ژینف می گوید که دختران جوان به شکل فزاینده یی در خطر احتمالی ازدواج های دوران کودکی و فشار اعمال جنسی قرار دارند.

آرمیتیج می گوید که مرگ های دوران ولادت در میان دختران زیر سن پانزده سال در مقایسه با زن های مسن تر، در کشور های با درآمد پایین و متوسط دو برابر می باشد.

آرمیتیج استناد بر گزارشات می گوید که ۹ تن از هر ده دختر حاملۀ زیر سن هژده سال عروسی کرده می باشد. "شاید شما بدانید که هر روز، ۳۹ هزار با نقض حقوق بشری آنان به خانۀ بخت می روند."

به باور آلانا این روند تا زمانی ادامه خواهد داشت که خانواده ها، جوامع و حکومت ها، در برابر ازدواج دوران طفولیت اقدامی نمی کنند.

در گزارش صندوق نفوس ملل متحد، تاثیر اقتصادی بالای دوران حاملگی نوجوانان نیز برجسته شده است.

تفاوت بارگیری در کشور های مختلف

گزارش خاطر نشان می کند که اگر ۳.۴ میلیارد دالر امریکایی در اقتصاد کینیا افزوده می شد، کشوری که ۲۰۰ هزار مادر نوجوان دارد، شامل کار می شدند تا اینکه دوباره حمل می گرفتند.

این گزارش دریافته که در هر نقطۀ جهان، احتمال بیشتر باردار شدن دخترانِ کمتر تحصیل کردۀ مناطق دورافتاده و فقیر در مقایسۀ با مناطق ثروتمند و متمدن وجود دارد.

لوک دی برنیس، مشاور ارشد صحت باروری صندوق نفوس سازمان ملل متحد می گوید که رقم بلند مرگ و میر دوران حاملگی نوجوانان در کشور های جنوب صحرای افریقا و جنوب آسیا دیده شده است.

آقای برنیس می گوید مشکل بیشتر در کشور های فرانسوی زبان به چشم می خورد.

گزارش این را هم خاطر نشان کرده که بارداری نوجوانان در مقایسه با کشور های انکشاف یافته چالش بزرگتری را در جهان رو به انکشاف تشکیل می دهد. اما تصریح می کند که بارداری نوجوانان تا هنوز هم مشکل عمدۀ ممالک ثروتمند را تشکیل می دهد.

گزارش حاکی است که مقصر دانستن یک دختر جوان نتایج معکوس را در قبال داشته است. به عوض تغییر رفتار و سلوک دختران، جوامع باید رفتار و عملکرد های خود را تغییر دهند.

در میان سفارشات که به منظور کاهش بارداری نوجوانان با خطرات احتمالی مرتبط به آن وجود دارد، فرستادن دختران به مکتب، توقف ازدواج کودکان و فراهم سازی دسترسی نوجوانان به صحت ولادی و جنسی به شمول دوا های جلوگیری از بارداری شامل می باشد.

برگردان: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG