لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش امریکا برای کاهش مرگ مادران و کودکان در جهان


شمار مرگ مادران و نوزادان در افغانستان نیز تکاندهنده است
شمار مرگ مادران و نوزادان در افغانستان نیز تکاندهنده است

رئیس ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی یا USAID می گوید که در مقایسه با میزان مرگ و میر مادران در سال ۱۹۹۰، اکنون در هر روز زندگی ۱۸ هزار کودک و ۷۰۰ مادر دیگر از مرگ نجات می یابد.

راجیف شاه گفت که آن اداره نشستی را در هماهنگی با حکومات هند، اتیوپیا و سایر شرکا میزبانی خواهد کرد تا دومین سالروز "فراخوان عمل برای حمایه طفل و مادر" را بزرگداشت کند.

ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی در حدود سه میلیارد دالر از منابع مالی خود را صرف مبارزه برای بهبود صحت مادران و کودکان در 24 کشور جهان می کند.

با اینکه مرگ و میر کودکان از مرز ۶. ۱۲ میلیون در سال ۱۹۹۰ به ۶. ۶ میلیون در سال ۲۰۱۲ رسیده است، باز هم ۱۶۰۰۰ کودک و ۸۰۰ مادر در هر روز در سرتاسر جهان جان خود را از دست می دهد.

اما راجیف شاه، رئیس USAID می گوید که با توجه به تعهد ۱۷۶ کشور جهان برای اولویت دهی به کاهش مرگ و میر مادران، هدف پایان بخشیدن به مرگ و میر قابل پیشگیری در زمان کودکی و باروری نایل شدنی است.

آقای شاه گفت که ایالات متحده امریکا در نظر دارد تا مبلغ سه میلیارد دالر را برای نجات زندگی ۵۰۰ هزار کودک دیگر از همین اکنون تا پایان سال ۲۰۱۵ به مصرف برساند.

ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی همچنان در نظر دارد که ۶۵۰ میلیون دالر دیگر را در مشارکت با حدود ۲۰ شرکت به منظور توزیع ادویۀ نجات دهندۀ حیات مانند اموکسی سیلین به ۵۵۰۰ ساحۀ روستایی مصرف کند.

اهداف نا تمام

اهداف انکشافی هزار سالۀ سازمان ملل متحد به شمول بهبود صحت طفل و مادر در سال ۲۰۱۵ منقضی خواهد شد. در همین حال مسوولین می گویند که ابزار استراتیژیک برای کمک رسانی باید تهیه شود.

انیتا شرما، مسوول برنامۀ ملل متحد مسما به "هر مادر هر کودک" می گوید که تلاش ها برای تکمیل کردن اجندای نا تمام باید بسیار فراتر از ۲۰۱۵ ادامه یابد.

با وصف داغ بودن جنگ ها در برخی ساحات، هم خانم شرما و هم آقای شاه می گویند که پیشرفت هایی به دست آمده است.

آقای شاه می گوید که USAID تلاش می کند که به کارمندان صحی اجتماعی آموزش داده شود و آنان با نحوۀ کمک رسانی به زنان و کودکان آشنا شوند و در صورت ضرورت به دوا دسترسی داشته باشند.

شرما می گوید که یکی از آزمون های بزرگ پول است، اما در کنار آن ارادۀ سیاسی که مسایل صحی در دستور کار قرار داده شود، نیازمندی دیگر خواهد بود.

آقای شاه از هند به عنوان مثال خوب یاد می کند. او می گوید که در هند تلاش شد که برای پایان بخشیدن مرگ کودکان زیر سن پنج سال در ۱۳۲ محل، منابع از جوامع متوسط به جوامع فقیر منتقل ساخته شود.

تلاش های جدید برای نجات زندگی شمار غیر منتظرۀ مادران و کودکان از سوی ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی و شرکای آن موضوع محراقی در نشست این هفته در واشنگتن است که USAID از آن میزبانی می کند.

XS
SM
MD
LG