لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ جدید ارتقای ظرفیت برای زنان افغان


ایالات متحده برنامۀ تازۀ را به ارزش ۲۱۶ میلیون دالر را برای ارتقای ظرفیت و توانایی زنان افغانستان اعلام کرد.

اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده می گوید که این برنامه زنان را در ساحات سیاسی، اقتصادی و فعالیت های مدنی کمک می کند و توقع می رود که در پنج سال آینده، ده ها هزار زنان جوان افغان به رهبران سیاسی و جامعه مدنی مبدل شوند.

توانا سازی زنان افغان در عرصه مهارت های مدیریتی و تجارتی بخش از این برمامه است. علاوه بر آن، بر اساس این برنامه، قرار است تعداد زنان افغان در روند تصمیم گیری های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افزایش یابد و شماری از آنان نقش رهبری کننده را در عرصه مختلف زندگی داشته باشند.

در اعلامیه که از سوی یو اس آی دی نشر شده، بیل امینک، رئیس این اداره، گفته است که زنان جوان افغان آینده کشور شان استند و پلان برنامه این است تا آنان رهبران آینده کشور شان، در عرصه مختلف باشند.

برنامه توانمند سازی زنان افغان در مشوره با حکومت افغانستان، جامعه مدنی و سکتور خصوصی آن کشور طراحی شده است و قرار است در همکاری با حکومت افغانستان و سازمان های جامعه مدنی افغان تطبیق گردد.

شرایط موفقیت برنامه

نیلوفر سخی، نامزد دوکتورای پالیسی حل منازعات در پوهنتون جورج میسن امریکا می گوید، این برنامه در مشوره با فعالان جامعه مدنی افغانستان طراحی شده و نیاز های زنان افغان در نظر گرفته شده است. اما، او می گوید که اگر این برنامه زنانی را که در ۱۳ سال گذشته از برنامه های مشابه مستفید نه شده اند، تحت پوشش قرار دهد، موفق خواهد شد.

به گفتۀ او "خانم های مناطق دور دست را در برنامه های ظرفیت سازی دخیل کنند—نه همان نهاد ها و گروه های که در دوازده سال، دخیل پروگرام ها بودند."

خانم سخی می گوید، به خاطر موفقیت این برنامه، توازن برای ظرفیت سازی خانم های جوان افغان در سراسر افغانستان صورت بگیرد، نه فقط ولایات مشخص.

در سال های گذشته، اکثر برنامه ها و پروژه های ظرفیت سازی برای زنان افغان کوتاه مدت بوده و یکی از انتقاد ها اصلی، مصارف هنگفت اداری برنامه ها و پروژه بوده است. خانم سخی می گوید، هرگاه برنامه ظرفیت سازی زنان مسیر تجارب سال های گذشته را طی کند، نتایج مطلوب را در قبال نخواهد داشت.

تلاش ارتقای ظرفیت در گذشته

سوما اسلمی، فعال جامعه مدنی در افغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که پروژه های مشابه در گذشته، تمرکز بالای ورکشاپ های برای ظرفیت سازی زنان افغان راه اندازی شده است، ولی نتایج آن بسیار مثبت نبوده، زیرا به گفته او، برنامه های آموزی بسیار کوتاه مدت بوده و پول هنگفت، صرف مصارف اداری شده—نه به دست آوردن اهداف برنامه ها و یا پروژه ها.

به گفتۀ خانم اسلمی "پروژه های که تا حال بوده، به شکل سطحی تطبیق شده است—به شکل ورکشاپ، پروژه های خیلی کوتاه مدت بوده که متاسفانه، تاثیر ندارد."

این برنامه ظرفیت سازی زنان جوان افغان بزرگترین برنامه است که اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده در افغانستان طرح و تطبیق می کند. شماری از فعالان جامعه مدنی افغانستان، به خصوص خانم به این باورند که این برنامه در مشوره با جامعه مدنی افغانستان با در نظرداشت نیاز های زنان افغان طرح ریزی شده است.

ولی آنان اعتقاد دارد که اگر این برنامه در سراسر افغانستان تطبیق نگردد، نتایج مطلوب را در قبال نخواهد داشت. آنان اعتقاد دارند که پروژه های ظرفیت سازی زنان در گذشته از یک کوتاه مدت بوده و از سوی دیگر، مقدار هنگفت منابع مالی خرچ مصارف اداری شده است. آنان ادعا می کند، هر گاه مثل گذشته، منابع مالی صرف مصارف اداری گردد، نتایج آن مثبت نخواهد بود.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG