لینک های دسترسی

Breaking News

اعلام حمایت ازبکستان از موقف روسیه در قبال افغانستان


روسای جمهور ازبکستان و روسیه روز چهارشنبه در مسکو با هم دیدار کردند.
روسای جمهور ازبکستان و روسیه روز چهارشنبه در مسکو با هم دیدار کردند.

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان روز چهارشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که کشورش از موقف مسکو در قبال افغانستان از "صمیم قلب" حمایت می کند.

آقای میرضیایف همچنین افزود که ازبکستان، روسیه را در مسایل مربوط به افغانستان کمک خواهد کرد و تاشکند آماده است تا با مسکو در ارتباط به موضوعات امنیتی از نزدیک همکاری کند.

اظهارات رئیس جمهور ازبکستان در حالی بیان می شود که قرار است روسیه نشستی را در مورد صلح در افغانستان به تاریخ ۱۴ اپریل در مسکو برگزار کند.

روسیه هفته گذشته با تاجکستان، همسایه دیگر افغانستان تمرین های مشترک نظامی برگزار کرد و برای نخستین بار از طیاره های بم افگن استراتیژیک خود در آن تمرین ها استفاده نمود – اقدامی که به باور کارشناسان ممکن نگرانی مسکو را از احتمال گسترش بی ثباتی از افغانستان به آسیای میانه نشان بدهد.

نظیف شهرانی، کارشناس مسایل آسیای میانه و استاد در پوهنتون اندیانا در ایالات متحده می گوید که نگرانی های امنیتی از جانب افغانستان تا حدی سبب شده که تاجکستان و ازبکستان از موقف روسیه در قبال افغانستان حمایت کنند.

آقای شهرانی گفت: ​"کشور های آسیای میانه تحت تاثیر مستقیم روس ها قرار دارند... این کشور ها از گسترش مشکلات افغانستان به تاجکستان و ازبکستان هراس دارند. موجودیت جنبش اسلامی ازبکستان در افغانستان که نخست گروه طالبان از آن استفاده کرد و اکنون داعش از آن استفاده می کند، یکی از نگرانی های ویژه تاجکستان و ازبکستان می باشد."

نظیف شهرانی افزود که ممکن ازبکستان در بدل حمایت از موقف روسیه در افغانستان، خواستار قطع روابط گروه طالبان با جنبش اسلامی ازبکستان باشد.

نشست مسکو و پیامد های احتمالی آن

مقام های روسی گفته اند که با گروه طالبان به تماس بوده و به گفته آنان، هدف این تماس ها تلاش برای آوردن صلح در افغانستان می باشد. واشنگتن از تماس روسیه با گروه طالبان ابراز نگرانی کرده است.

در همین حال وزارت خارجه روسیه گفته است که هدف برگزاری نشست مسکو "یافتن یک رویکرد واحد منطقه ای برای ترویج مصالحه ملی" در افغانستان می باشد.

به گفته وزارت خارجه روسیه، بر علاوه افغانستان از هند، ایران، چین، پاکستان، کشور های آسیای میانه و ایالات متحده برای اشتراک در نشست مسکو دعوت شده و بسیاری از این کشور ها اشتراک شان را تایید کرده اند.

عمر صمد، دیپلومات پیشین افغان می گوید که اگر نشست مسکو به نگرانی های حکومت افغانستان در قبال گروه طالبان رسیدگی نکند، پیامد این نشست مثبت نخواهد بود.

آقای صمد افزود: "امکان دارد یک صف بندی جدید در رابطه به مساله افغانستان ایجاد شود. در یک جناح ممکن روسیه، چین، پاکستان و ایران قرار بگیرد و در جناح دیگر افغانستان، هند، ایالات متحده و ناتو. ایجاد همچو صف بندی ها به ضرر افغانستان خواهد بود مگر اینکه هدف برگزاری همچو نشست ها، پی بردن به واقعیت های (معضله افغانستان) و یافتن راه های عملی بیرون رفت از بحران افغانستان باشد."

در همین حال وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه گفت که در ششمین نشست امنیت جهانی که به تاریخ ۲۶ و ۲۷ اپریل در مسکو برگزار می گردد، نیز روی وضعیت افغانستان بحث خواهد شد.

XS
SM
MD
LG