لینک های دسترسی

Breaking News

پژوهش: مصرف روغن نباتی خطر مرض قلبی را کم نمی کند


روغن نباتی حاوی مقدار کمتر کولسترول است.
روغن نباتی حاوی مقدار کمتر کولسترول است.

مصرف روغن نباتی به دلیل کاهش چربی‌های مشبوع می تواند سبب پایین آمدن سویۀ کولسترول در بدن شود، اما یک پژوهش جدید حاکی است که مصرف روغن‌های نباتی نشاید با کاهش خطر امراض قلبی و افزایش طول عمر توأم باشد.

شمار زیاد پژوهش‌های قبلی، میزان پایان چربی‌های مشبوع در روغن‌های نباتی، مغزیات و دانه های نباتات را با خطر کمتر حملات قلبی ربط داده است. براساس این مطالعات، مردم همواره سفارش می شدند که روغن‎‌‌های نباتی چون روغن جواری، سویبین، کنولا و زیتون را جاگزین چربی های حیوانی چون مسکه، قیماق و چربی حیوانات کنند.

اما به گفتۀ داکتر کریستوفر رمسدن، پژوهشگر در انستیتیوت صحت ایالات متحدۀ امریکا و نویسندۀ مطالعۀ جدید، هرگز یافتۀ معیاری در مورد تاثیر رژیم خاص غذایی به ویژه چربی‌ها بر صحت و طول عمر انسان تثبیت نشد.

زمانیکه رمسدن و گروه کاری وی اطلاعات به دست آمده از بیش از ۹۴۰۰ شرکت کنندۀ پژوهش جدید را بررسی کردند، دریافتند که مقادیر کمتر کولسترول در روغن‌های نباتی به افزایش طول عمر آنان منجر نشد.

رمسدن در یک ایمیل به خبرگزاری رویترز نگاشته است "در حقیقت، شرکت کنندگان این مطالعه که میزان کولسترول در رژیم شان به مقدار زیادتر کاهش یافته بود به جای اینکه درازتر عمر کنند، بر عکس، خطر مرگ در نزد شان بیشتر بود."

روغن زیتون دارای مقدار کمتر چربی های مشبوع و کولسترول است.
روغن زیتون دارای مقدار کمتر چربی های مشبوع و کولسترول است.

پژوهشگران اطلاعات جمع آوری شده از افراد ساکن در یک پرستارخانه و شش شفاخانۀ صحت روانی در ایالت مینوسوتا را مطالعه کردند. اطلاعات بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ از افرادی بین سنین ۲۰ تا ۹۷ ساله گرد آوری شده بود.

گروهی از شرکت کنندگان این پژوهش توصیه شدند تا از رژیم غذایی استفاده کنند که در آن چربی های مشبوع، با روغن جواری تعویض شده باشد و به گروه دیگر سفارش شد که از غذا‌های سرشار از روغن مشبوع چون روغن های حاصل شده از شحم حیوانات یا خود چربی حیوانی استفاده کنند.

کسانیکه از رژیم حاوی روغن نباتی استفاده می کردند، نزدیک به ۱۴ درصد کاهش میزان کولسترول داشتند، حالانکه کاهش سویۀ کولسترول در گروه دوم فقط یک درصد بود. اما سویۀ پایانتر کولسترول چندان موثر ثابت نشد.

پژوهشگران میزان مجموعی کولسترول خون –سویۀ نارمل آن کمتر از ۱۸۰ ملی گرام در هر دی سی لیتر خون- شرکت کنندگان را بررسی کردند.با کاهش هر ۳۰ ملی گرام کولسترول در هر دی سی لیتر خون، خطر مرگ بیماران ۲۲ درصد افزایش یافته بود.

افزون بر آن، پژوهش جدید رابطۀ را میان استفاده از رژیم های سرشار از روغن نباتی و کاهش خطر بندش رگ‌ها شناسایی نکرد.

داکتران اکثراً بیماران را به مصرف مقادیر کمتر روغن سفارش می کنند.
داکتران اکثراً بیماران را به مصرف مقادیر کمتر روغن سفارش می کنند.

یکی از محدودیت های این پژوهش این بود که رژیم‌ آزمایشی، حاوی لینولیک اسید – چربی عمدۀ نامشبوع در روغن نباتی، مغزیات و دانه‌های نباتات – به میزان تقریباً دو برابر رژیم های معمول امریکایی بود.

همچنان، به دلیل اینکه پژوهشگران از روغن‌های غلیظ نباتی استفاده کرده بودند، شاید یافته های این پژوهش بر کسانیکه تیزاب شحمی لینولیک را با خوردن مغزیات یا دانه های نباتی در یافت می کنند، چندان قابل تطبیق نباشد.

با اینحال به گفتۀ داکتر لنرت ویرمن، پژوهشگر در دانشگاه کوینزلند آسترالیا، یافته های این پژوهش نشان می دهد که چربی مشبوع و لینولیک اسید شاید تاثیر چندانی بر سلامت رگ‌ها نداشته باشد.

این پژوهشگر امور صحی که سرمقالۀ را در مورد این پژوهش نوشته است، بر ضرورت مطالعات بیشتر تاکید می کند تا کاملاً درک شود که کدام چربی خوبترین تاثیرات را بر بدن انسان دارد.

داکتر ویرمن گفت"مردم باید به سفارشاتی تمرکز کنند که متکی بر حدس و گمان نباشد: از مصرف چربی‌های ترانس [چربی‌های نامعمول در طبیعت که بیشتر به گونۀ صنعتی استحصال می شود]، مقادیر اضافی شکر و سودیم [نمک] پرهیز کرده و غذا های متنوع سرشار از سبزیجات مختلف، میوه‌جات، غله‌جات، غذاهای بحری، گوشت سرخی بدون چربی، تخم، حبوبات، مغزیات، دانه های نباتی و محصولات سویا را صرف کنند."

گزارش: خبرگزاری رویترز

برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG