لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش قتل های ناموسی در هرات


تنها در سه ماه نخست سال روان ۱۵ مورد قتل زنان در هرات به ثبت رسیده است.
تنها در سه ماه نخست سال روان ۱۵ مورد قتل زنان در هرات به ثبت رسیده است.

مقام های محلی در ولایت هرات می گویند که با بلند رفتن گراف ناامنی، موارد قتل زنان نیز در آن ولایت به گونۀ بی پیشینه افزایش یافته است.

داکتران در شفاخانۀ حوزه یی هرات می گویند که در طول سال گذشته ۲۵ مورد قتل زنان در آن شفاخانه ثبت شده بود، اما تنها در سه ماه نخست سال روان ۱۵ مورد قتل زنان به ثبت رسیده است.

داکتر عزیز الرحمن جامی مسوول بخش عاجل شفاخانه حوزه یی هرات می گوید که بیشتر این قتل ها با ضربات چاقو و اصابت گلوله صورت گرفته و قربانیان آن اکثراً زنان جوان بوده اند.

مسوولان ریاست امور زنان ولایت هرات نیز افزایش خشونت علیه زنان را در آن ولایت تایید کرده می گویند که عملکرد ضعیف نهادهای اطللاع رسان باعث تغییر نوعیت خشونتها در هرات شده است.

محبوبه جمشیدی رئیس این اداره با ابراز نگرانی از این وضعیت گفت که شدت یافتن نا امنی ها در هرات و بی توجهی مقام های امنیتی به مجازات مجرمین دلایل عمدۀ دیگر در افزایش قتل زنان است.

خانم جمشیدی افزود که هفتۀ گذشته سه مورد قتل زنان در یک روز در هرات صورت گرفت. او افزود که اکثر این قتل ها دلایل ناموسی دارد.

افزایش قتل زنان همچنان واکنش مسوولین کمیسیون مستقل حقوق بشر درهرات را برانگیخته است.

عبدالقادر رحیمی رییس این کمیسیون در هرات، عواملی چون فقر، بیکاری و ازدواج های اجباری و زیرسن را دلیلی بر شدت یافتن خشونت ها علیه زنان عنوان می کند.

آقای رحیمی می گوید که عدم تطبیق درست قانون بالای عاملین خشونت نیز باعث شده است تا آنان ترسی از قانون نداشته باشند و به خشونت های شدیدتر دست بزنند.

مسوولان ریاست امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات بر حاکمیت قانون و جدیت نهاد های تنفیذ قانون و عدلی و قضایی بر پیگیری موارد چنین خشونت ها تاکید دارند.

در همین حال عبدالرؤوف احمدی سخنگوی قوماندانی امنیه هرات می گوید که در اکثر موارد عاملین خشونت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده اند.

شب گذشته نیز یک زن ۲۵ ساله در ناحیۀ پانزدهم شهر هرات از سوی شوهرش با ضربات چاقو به قتل رسید.

مسوولان صحی ولایت هرات می گویند که در سال ۱۳۹۳ خورشیدی حدود ۴۰ واقعۀ فوتی زنان در آن شفاخانه به ثبت رسیده بود که از آن جمله ۱۵ مورد آن خودکشی زنان بود.

XS
SM
MD
LG