لینک های دسترسی

Breaking News

مراکز آموزش حرفه پشتوانه مناسب کار برای جوانان هرات


حدود ۳۰۰ دختر و پسر جوان در ولایت هرات بعد از فراغت از دوره های آموزشی فن و حرفه دستاوردهای خود را برای یافتن کار در این ولایت به نمایش گذاشتند.

این جوانان می گویند با استفاده از این روش می توانند به اصل شایسته سالاری در پروسه استخدام در شرکت های خصوصی و دوایر دولتی نزدیکتر شوند.

این نخستین نمایشگاه کاریابی فن و حرفه در ولایت هرات است که برای آنعده از دختران و پسرانی که به صورت مسلکی شماری از حرفه ها را فرا گرفته اند دایر می شود.

در این نمایشگاه متقاضیان کار این فرصت را بدست آورده اند تا بصورت مستقیم و بدون هیچ واسطه ای با کارفرمایان روبرو شده و برای بدست آوردن شغل مورد علاقه شان رقابت کنند.

زینب یکی از این کار آموزان جوان است که بعد از سپری نمودن یک دوره شش ماهه آموزش فن و حرفه از جانب موسسه خصوصی «هِلپ» در ولایت هرات نحوه تولید مواد غذایی را فرا گرفته است.

زینب می گوید "به مدت شش ماه من در آن سنتر آموزش دیدم در بخش پروسس مواد غدایی و بعد از شش ماه که فارغ شدم با چند تا از دختران یکجا شدم و این کار را راه اندازی کردم و فعلا هم شیرنی، ترشی و انواع مربا را تولید کرده و بعد به بازار عرضه می کنیم."

مسوولان دفتر «هِلپ» در ولایت هرات که دوره های آموزشی حرفه و فن را راه اندازی کرده نیز می گویند در تلاش اند تا برای جوانان بیکار در این ولایت فرصت های شغلی را مهیا نموده و زمینه دسترسی شان به کار در جامعه را بصورت شفاف فراهم سازند.

ذبیح الله منیب طاهری به رادیو آشنا صدای آمریکا گفت که در مدت کوتاه فراغت این جوانان از دوره های آموزشی خیاطی، قالین بافی، تعمیرات وسایل برقی و کارهای ساختمانی بیشتر از ۵۰ فیصد آنها توانسته اند زمینه کار را برای خود ایجاد کنند.

آقای طاهری می گوید "در همین دوره در شش ماه دوم سال ۲۰۱۶ به تعداد ۲۸۸ نفر از برنامه فن و حرفه در هرات فارغ شدند و ارزیابی اولیه ما نشان می دهد که در حدود شصت فیصد این افراد وارد بازار کار شده اند و بنحوی در حرفه هایی که اموزش دیده اند و یا مرتبط به آنهاست در حال کارند."

شماری از این جوانان توانسته اند از این طریق در کمپنی ها و فابریکات کار بیابند و شماری هم سفارش کارهای عمده را از موسسات دریافت کرده اند

آنان همچنان می گویند از این طریق توانسته به اقتصاد خانواده های خود کمک کنند که پیش از این در وضعیت بدی بسر میبردند.

رحیمه میگوید "مقداری خیاطی یاد داشتم و بعد از شش ماه کار به شکل حرفه ای یاد گرفتم که پیراهن های خوب بدوزم و کمک میکند که اگر شوهر من بیکار باشد من از طریق این کار خرج خانه را در بیارم و لباس بچه های خود را بدوزم.
بصیر احمد میگوید برای بهبودی زنده گی صدفیصد تاثیر گذار است و حالا شکر خدا میتونم زنده گی خود را بخوبی و خوشی تیر کنم."

همزمان عبدالقیوم افغان رئیس اداره کار و امور اجتماعی، شهداء و معلولین ولایت هرات می گوید در جریان سال روان شمسی هزاران تن از دختران و پسران جوان این ولایت از دوره های آموزش فن و حرفه سند فراغت بدست آورده اند که در حدود ۵۰۰ تن آنها شامل بازار کار شده اند.

با این همه آگاهان امور می گویند اگر این برنامه ها نیز بازده کوتاه مدت داشته باشد و به صورت پروژه یی از سوی مسولان دولتی و سکتورهای خصوصی روی دست گرفته شده باشد نمی تواند دردی از بیکاری جوانان در جامعه برطرف نماید.

XS
SM
MD
LG