لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش ناتو برای مبارزه علیه پرخاشگری روسیه و داعش


اجلاس دو روزه سران کشور های عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی برای بحث روی سه موضوع اساسی در وارسا، پایتخت پولند برگزار شده است.

این سه موضوع شامل ادامه پشتیبانی از نیرو های امنیتی در افغانستان، شکست دادن داعش در مرز های جنوبی ناتو و جلوگیری از تهاجم روسیه در مرز های شرقی آن پیمان خواهد بود.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا روز جمعه در اولین اجلاس سران ناتو که پس از تصمیم بریتانیا مبنی بر خروج از اتحادیه اروپایی برگزار می شود ، شرکت کرد.

آقای اوباما قبلاً گفته بود که خروج بریتانیا نه تنها بر عضویت آن کشور در ناتو تاثیری نخواهد گذاشت بلکه ائتلاف ۲۸ کشور عضو ناتو از همیشه مستحکم تر خواهد بود.

ناتو می خواهد کشور های عضو و به ویژه کشور های اروپای شرقی را مطمئن سازد که رفتار روسیه در منطقه بی پاسخ نخواهد ماند. اعضای ناتو به تازگی توافق کردند که برای تقویت حضور نظامی خود در شرق اروپا، چهار کندک سربازان را به گونه دوره ای در لاتیویا، لتوانیا، استونیا و پولند مستقر کنند.

رئیس جمهور اوباما همچنین اعلام کرد که امریکا مسئولیت اعزام یک کندک ناتو در پولند را به عهده خواهد گرفت.

"این به مفهوم آن است که ایالات متحد یک کندک را که تقریباً شامل یک هزار سرباز میشود، در آن کشور (پولند) مستقر خواهد کرد تا به گونه دوره ای شانه به شانه با سربازان پولندی خدمت کنند. بر علاوه آن، زمانیکه لوای زرهی امریکا در اوایل سال آینده دور نوبتی خود را در اروپا آغاز کند، فرماندهی آن در پولند مستقر خواهد شد."

کانادا رهبری کندک ناتو در لاتیویا را بر عهده خواهد داشت و آلمان و بریتانیا کندک های ناتو را در لتوانیا و استونیا رهبری خواهند کرد.

مبارزه ناتو علیه داعش

در یک انکشاف دیگر، یک مقام ارشد ناتو و یک مقام اردوی امریکا به شرط افشا نشدن نام شان به صدای امریکا گفتند که تصمیم آغاز آموزش های نظامی برای مقابله با داعش در داخل عراق شاید در نشست امروز شنبه در وارسا اتخاذ شود و انتظار می رود که روی آن توافق صورت گیرد.

مقام ها گفتند که آموزش دهی سربازان در داخل عراق به ناتو این فرصت را میسر میکند که هم شمار بیشتر نیرو های امنیتی آموزش ببینند و هم شمار تمرینات نظامی افزایش یابد.

از جانب دیگر، نتیجه همه پرسی اخیر بریتانیا برای خروج آن کشور از اتحادیه اروپایی این نگرانی را به وجود آورده که ممکن ایتلاف دفاعی غرب تضعیف شود. اما دیوید کامرون، صدر اعظم بریتانیا در نشست روز جمعه ناتو گفت که حضور کشورش در دفاع از منافع غرب برجسته تر خواهد بود.​

"دفاع قوی از اروپا را تضمین کرده، در مقابل روسیه ایستاده شده، از مقابله با دهشت افگنان و همکاری با حکومت افغانستان و نیرو های امنیتی آن کشور برای دور نگهداشتن دهشت افگنان از افغانستان اطمینان حاصل خواهیم کرد."

ناتو به عنوان یک ایتلاف در جنوب مرز های کشور های عضو آن پیمان با داعش نمی جنگد اما کشور های عضو ترجیح داده اند نیرو های نظامی خود را به شکل مستقلانه در ایتلاف به رهبری امریکا به جنگ با داعش اعزام کنند.

اما پس از حملات دهشت افگنی در سال گذشته در پاریس، برخی کشور های عضو از ناتو خواستند بند پنجم سازمان پیمان اتلانتیک شمالی دایر بر دفاع جمعی را برای جنگ با افراط گرایی اجرا کند.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG