لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن به عبدالله و غنی: با نهادهای انتخاباتی کار کنید


یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری با نهادهای انتخاباتی، مقاطعه کرده است
یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری با نهادهای انتخاباتی، مقاطعه کرده است

سخنگوی وزارت خارجه خارجه امریکا می گوید که تمرین دموکراسی بغرنج و نامرتب است اما نهادهای انتخاباتی باید به کارشان ادامه بدهد.

همزمان با تشدید تنش های برخاسته از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و تاخیر در اعلان نتایج مقدماتی، واشنگتن از جناح های سیاسی افغان خواسته است تا با نهادهای ملی انتخاباتی شان همکاری کنند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا به روز دوشنبه گفت "میکانیزم های قانونی وجود دارد که باید برای ارائه، تحقیق و پیگیری شکایات به آن مراجعه شود و ما فکر می کنیم که این یک پروسه مهم است، حتی اگر زمانگیر هم باشد. ما از هر دو طرف خواسته ایم که مرادوات شانرا ادامه بدهند و با نهادهای انتخاباتی صحبت کنند تا اینکار حل شود."

پیشتر از این جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید، هم اظهارات مشابهی در همین مورد ایراد کرده بود.

آقای ارنست دوشنبه گذشته گفت "ایالات متحده امریکا از هر دو طرف می خواهد تا مراودات شانرا با نهادهای انتخاباتی ادامه بدهند و از خشونت اجتناب ورزند. هر اقدامی مغایر با این، باعث تاسف ما خواهد بود".

برای درک بهتر اوضاع موجود، جیمز دابنز، نماینده ویژه حکومت امریکا برای افغانستان و پاکستان هفته گذشته به کابل رفته بود و اضافه بر ملاقات با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، با هر دو نامزد ریاست جمهوری هم گفت و شنودهای داشت که جزئیات آن تا حال علنی نگردیده است.

از جانب دیگر، کارل لیون، رئیس کمیته خدمات نظامی در سنای امریکا به تلویزون آشنا صدای امریکا گفت با آنکه مردم افغانستان با اشتراک گسترده در انتخابات در اصل پاسخ رد به طالبان دادند – چون طالبان مخالف انتخابات استند - اما هر گونه ناکامی دو نامزد ریاست جمهوری در تکمیل نمودن پروسه انتخابات، مؤفقیت طالبان خواهد بود.

واشنگتن در حالی تنش های مرتبط با دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به دقت دنبال می کند که کمیسیون مستقل انتخابات اعلان نتایج مقدماتی انتخابات را تا زمان نامعلومی به تاخیر انداخته است. بر اساس تقویم دور دوم انتخابات، نتایج مقدماتی باید بتاریخ دوم ماه جولای (چهارشنبه) اعلان می شد.

داکتر عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، ضمن مقاطعه با هر دو کمیسیون انتخاباتی (کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخابات) هشدار داده است تا زمانی که درخواست هایش برای ابطال آرای تقلبی برآورده نشود، نتایج انتخابات را نخواهد پذیرفت.

XS
SM
MD
LG