لینک های دسترسی

Breaking News

وزیری: هستۀ رهبری طالبان در کندز از بین رفت


وزارت دفاع می‌گوید افراد کلیدی طالبان در کندز کشته شدند.
وزارت دفاع می‌گوید افراد کلیدی طالبان در کندز کشته شدند.

حکومت افغانستان دو روز پس از بمباران هوایی در منطقۀ بوزی کندهاری در شهر کندز که منجر به کشته‌شدن حدود سی فرد ملکی گردید، از کشته‌شدن رهبران جنگی و نظامی طالبان در آن ولایت خبر می‌دهد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به روز شنبه در نشست مشترک خبری با سخنگویان ریاست جمهوری و مأموریت حمایت قاطع در افغانستان گفت، شب پنجشنبه هفته گذشته نیروهای امنیتی افغان عملیات را بر اساس معلومات استخباراتی مبنی بر تجمع افراد کلیدی طالبان در ساحه بوزی کندهار انجام دادند که با مقاومت شدید مواجه گردیده و تلفاتی را نیز متحمل گردیدند.

به گفتۀ جنرال وزیری، این مسأله سبب شد که از نیروهای هوایی افغان و ائتلاف خواهان همکاری شوند که در نتیجه به شمول هفت قوماندان و مسؤولین نظامی طالبان، ۳۰ تن کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شده اند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت "در آنجا افراد عادی نبود که جلسه داشتند، کسانی بودند که تماماً جنگ کندز را رهبری می‌کردند، رهبران کمیسیون نظامی بودند خصوصاً ملا ضیاالرحمان متقی که رئیس کمیتۀ نظامی بود و در رأس این جلسه قرار داشت که در خانۀ خود برگزار کرده بود".

این مقام امنیتی افغانستان افزود، ملا متقی، ملا مصطفی، ملا محمدیار، قاری بلال، قاری جمال و ملا منصور از افراد سطوح رهبری طالبان بودند که در حملات هوایی به هلاکت رسیدند.

از سوی دیگر، چهار فرد کلیدی طالبان نیز از این ساحه بازداشت گردیده اند.

مقامات نظامی افغان، مدعی شده اند که در بین کشته‌ها و زخمیان حملات کندز، اعضای خانواده‌های قوماندانان طالبان نیز شامل اند؛ اما از شمار دقیق آنان معلوماتی ارائه نکرد.

مقامات افغان تأیید کردند که در حملات اخیر کندز، سه تن از نیروهای ویژه اردوی ملی کشته و هفت تن دیگر زخمی شده اند.

دو روز پیش، در ساحات بوزی کندهاری، الچین و حضرت‌سلطان، برعلاوۀ درگیری جبهه‌یی، نیروهای هوایی مأموریت حمایت قاطع و افغان حملات مشترک هوایی را انجام دادند که در نتیجه، ۳۰ تن به شمول کودکان کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

کشته‌شدن این افراد، سبب اعتراضات مردم گردید و معترضان خواهان توجه جدی زندگی غیرنظامیان و پیگیری این رویداد گردیدند.

محمدهارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان که در نشست خبری روز شنبه اما گفت، مخالفین مسلح از افراد ملکی به حیث سپر و منازل مسکونی را به عنوان سنگر استفاده کرده اند.

آقای چخانسوری افزود، برای بررسی تلفات افراد ملکی در حملات هوایی در کندز، هیأتی به دستور رئیس جمهور تشکیل شده و به آن ولایت رفته است تا عوامل این رویداد مشخص گردد.

او افزود "این هیأت تحقیقات همه جانبه انجام می‌دهد که اگر در آنجا سهل‌انگاری شده باشد یا هر شخصی که عامل تلفات افراد ملکی شده اند، برخورد قانونی صورت گرفته و جزا خواهند دید".

از سوی دیگر، جنرال چارلز کلیف لند، سخنگوی مأموریت حمایت قاطع در این نشست گفت، نیروهای خارجی از کشته و زخمی‌شدن افراد ملکی متأثر اند؛ ولی گفت، تحقیقات مشترک روی عوامل این رویداد از سوی حکومت افغانستان و نیروهای خارجی آغاز شده است.

به گفتۀ سخنگوی مأموریت حمایت قاطع، زمانی که در سوم نوامبر به مشورۀ نیروهای خارجی، قوای هوایی افغان حملات هوایی را انجام دادند، از زمین هدف گلوله‌باری مخالفین مسلح قرار گرفتند.

این در حالی است که در یک هفتۀ اخیر، کشته‌شدن سی غیرنظامی در کندز، بلندترین رقم تلفات افراد ملکی در افغانستان می‌باشد. ارقام گزارش سازمان ملل متحد نیز از سیر صعودی کشته و زخمی‌شدن افراد ملکی حکایت دارد.

بر اساس گزارش یوناما، در نُه ماه سال روان میلادی، بیش از ۲۵۰۰ فرد ملکی در منازعات مسلحانه، حملات انتحاری و انفجاری کشته و حدود ۶۰۰۰ غیرنظامی نیز زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG