لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملی امریکا چگونه ساختاری است؟


مشاور امنیت ملی ترمپ کمتر از یک ماه در این سمت ایفای وظیفه کرد
مشاور امنیت ملی ترمپ کمتر از یک ماه در این سمت ایفای وظیفه کرد

شورای امنیت ملی ایالات متحده از بدو پیدایش اش در سال ۱۹۴۷ تا کنون در مسایل مربوط به امنیت ملی و سیاست خارجی، به صفت بورد مشورتی برای رئیس جمهور ایفای وظیفه کرده است.

مشاور امنیت ملی در نبود رئیس جمهور در نشست‌های شورای امنیت ملی عموماً ریاست جلسه را به دوش گرفته و باید نمایندۀ صاحب اختیار سرقوماندان اعلای قوی مسلح باشد.

مایکل فلن، شام دوشنبه، از سمت مشاوریت امنیت ملی حکومت ایالات متحده پس از آن کنار رفت که بنا بر گزارش‌ها در مورد مکالمات اش با سفیر روسیه در جریان روند انتقال ریاست جمهوری، معلومات گمراه کننده به حکومت داد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، کیت کیلاگ جنرال باز نشسته را به حیث سرپرست مشاوریت امنیت ملی امریکا تعیین کرد.

هر رئیس جمهور در تنظیم و اتکا به شورای امنیت ملی دست باز دارد، طوریکه برخی رئیس جمهوران کارمندان زیادی را در شورای امنیت ملی استخدام کرده و به پیمانۀ زیاد به آن متکی می باشد، حالانکه برخی دیگر از رئیس جمهوران، کارمندان اندک در شورای امنیت ملی داشته و تنها به گونۀ مناسبتی از آنان کار می‌گیرند.

باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، پس از گرفتن قدرت، شورای امنیت داخلی قصر سفید را که پس از حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بر امریکا، توسط جورج دبلیو بش ایجاد شده بود لغو کرد و مسوولیت‌های آن را به شورای امنیت ملی سپرد.

در آن زمان، جنرال جیمز جونس، مشاور امنیت ملی اوباما گفت که این تصمیم به رئیس جمهور اوباما اجازه خواهد داد تا تصامیم بهتر را حتا با سرعت بیشتر اتخاذ کند.

پس از آنکه دونالد ترمپ قدرت را در دست گرفت، چندین تغییر را در ساختار کمیتۀ روسای شورای امنیت ملی وارد کرد که متشکل از عالیرتبه ترین اعضای کل شورا می باشد.

آقای ترمپ به ستیف بانون، ستراتیژست ارشد خود، دعوتنامۀ دایمی شرکت در نشست‌های شورای امنیت ملی را داده است، حالانکه لوی درستیز عمومی و رئیس استخبارات ملی وی تنها در آن نشست های شورا شرکت کرده می توانند که در مسایل مربوط به آنان صحبت کند.

جنجال فلن

مایکل فلن هفتۀ گذشته پس از نشر گزارش واشنگتن پست در مورد صحبت وی با سرگی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن، پیرامون تحریم های امریکا بر روسیه در محراق توجه قرار گرفت. هرچند آقای فلن بار بار بحث در این مورد را رد کرده بود.

صحبت‌های فلن با سفیر روسیه این نگرانی‌ها را بر انگیخت که مبادا وی به روس‌ها نوعی اطمینان داده باشد که گویا ادارۀ ترمپ تحریم هایی را که از جانب حکومت آقای اوباما بر روسیه وضع شده بود، لغو خواهد کرد.

افزون بر این، تماس آقای فلن به احتمال زیاد تخطی از قانون لوگان (Logan Act)است که شهروندان غیرمسوول را از برقراری تماس‌های دیپلوماتیک به نمایندگی از ایالات متحده نهی می‌کند. این قانون در ۳۰ جنوری ۱۷۹۹ در امریکا تصویب شد.

اما مایکل فلن، یگانه مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا نیست که پس از روبرو شدن با افتضاح از این سمت کنار می‌رود.

دو مشاور رونالد ریگن، رئیس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، پس از افتضاح دست داشتن در فروش غیرقانونی اسلحه به ایران و شورشیان مخالف دولت نیکاراگوا از این سمت کنار رفتند.

رابرت مک‌فارلن اندکی بیشتر از دو سال به صفت مشاور امنیت ملی آقای ریگن خدمت کرد تا اینکه در سال ۱۹۸۵ به خاطر آنچه دلایل شخصی عنوان کرد، از این سمت کنار رفت. سپس وی به گناه خود اعتراف کرد که در مورد فروش اسلحه پنهان کاری کرده و به کانگرس معلومات درست نداده است.

جان پویندکستر، جاگزین آقای مک‌فارلن، که وی نیز در معاملات فروش اسلحه به ایران و شورشیان ضد دولتی نیکاراگوا نقش داشت، پس از کمتر از یک سال ایفای وظیفه در سمت مشاوریت امنیت ملی، در سال ۱۹۸۶ از این سمت کنار رفت.

XS
SM
MD
LG