لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو چگونه یک پیمان است؟


ناتو یک پیمان نظامی است که در حال حاضر ۲۸ عضو دارد
ناتو یک پیمان نظامی است که در حال حاضر ۲۸ عضو دارد

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو ۲۸ عضو دارد و مقر اصلی آن در بروکسل، پایتخت بلجیم موقیعت دارد.

هر عضو اتحادیه اروپا که شرایط عضویت آنرا قبول کند، می تواند به این پیمان نظامی بپیوندد.

بوسنیا، هرزگونیا، گرجستان و مقدونیه کشور هایی اند که در انتظار عضویت این پیمان استند. کشور مونته نگرو به زودی عضویت این پیمان را به دست خواهد آورد.

با نفوذ ترین عضو ناتو

در این میان، ایالات متحده، با نفوذ ترین عضو این پیمان است و سهمگیری مالی امریکا در قسمت مصارف نظامی ناتو بیشتر از ۲۲ عضو این پیمان نظامی است. علاوه بر آن، ایالات متحده ۲۲ در صد مصارف زیر بنایی ناتو را پرداخت می کند. روی همین دلایل، واشنگتن از نفوذ قابل ملاحظه برای پیشبرد فعالیت های ناتو برخوردار است.

گرچه ناتو به مثابۀ پیمان مملو از تسلیحات تلقی می گردد، این پیمان از خود هیچ سلاحی ندارد. کشتی و طیاره های جنگی، میزایل و حدود سه میلیون پرسونل این پیمان توسط ۲۸ عضو آن فراهم می گردد. اما یگانه تجهیزات نظامی که ناتو در اختیار خود دارد، طیاره های کشفی رادار است و درپنج سال آینده طیاره های نظارتی بدون سر نشین را نیز در اختیار خواهد داشت.

متحدین کوچک پیمان ناتو از دیر زمان با قوای ایالات متحده کار می کنند و آموزش می بینند، زیرا این کار برای آنان فرصتی را مهیا می کند تا به تجهیزات و تخصص های نظامی دست یابند که به تنهایی قادر نیستند به آن دسترسی پیدا کنند.

با وجود نفوذ قابل ملاحظۀ ایالات متحده در ناتو، تصامیم در این پیمان بر اساس اجماع و اکثریت آرا اتخاذ می گردد—به این معنی که البانیا، یکی از متحدین کوچک ناتو، از عین رای ویتو برخوردار است که ایالات متحده از آن مستفید است.

کی مسوول ناتو است؟

جلسات این پیمان—شورای اتلانتیک شمالی، در سطح سفرای اعضای ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم، تقریباً هفته وار بر گزار می گردد. در برخی موارد، جلسات این شورا در سطح وزرا و یا رهبران کشور های عضو، برگزار می گردد و رهبری آنرا سرمنشی ناتو که در حال حاضر، ینس ستولتنبرگ است، بر عهده دارد.

با آنهم، سرمنشی ناتو به اعضای این پیمان هدایت نمی دهد که چه کاری را انجام بدهند. وظیفۀ وی ترغیب اعضای ناتو به توافق جمعی اعضا است و در عین حال تشویق آنان به منظور بیان موقفگیری های حکومات آنان می باشد.

ساختمان جدید پیمان ناتو یک ملیارد یورو هزینه بر داشته است
ساختمان جدید پیمان ناتو یک ملیارد یورو هزینه بر داشته است

اهمیت ناتو برای امریکایی ها چه است؟

در حالیکه ایالات متحده در اغلب موارد قادر است از لحاظ نظامی از خود حراست کند، سوالی مطرح است که چرا امریکا مواظب پیمان ناتو باشد؟

پیمان ناتو یگانه انجمن بین المللی است که واشنگتن توافق می کند تا قدرت نظامی خود را کنار گذاشته و راه مذاکره را به پیش بگیرد و به گونۀ عمل کند که متحدین آن نیز توافق دارند.

با وجودیکه پیمان ناتو مقدار هنگفت پول مالیه دهندگان امریکایی را مصرف می کند، مقداری از این پول ها در بخش تحقیقات نظامی به مصرف می رسد و موجب ایجاد شتغالزایی بزرگ می گردد.

پیمان ناتو چه کاری انجام می دهد؟

در عمل، پیمان ناتو کمک قابل ملاحظۀ را در قسمت حفظ صلح منطقۀ بالکان کرده است. علاوه بر آن، در جنگ افغانستان، سهم فعال داشته است. این پیمان از اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی این سو، در ماموریت ناتو در افغانستان علاوه بر متحمل شدن مصارف نظامی، قوای خود را نیز به آن کشور اعزام کرده است. در حال حاضر، ۴۶۰۰ سرباز دول ناتو در کنار ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان مستقر اند.

با آنکه سالها پیش اتحاد جماهیر شوروی پیشین فروپاشید، پیمان ناتو هنوز هم روسیۀ کنونی – مرکز اصلی رهبر اتحاد جماهیر شوروی وقت - را به مثابۀ تهدید تلقی می کند و در عمل از دول این پیمان که در نزدیکی مرز های روسیه موقعیت دارند، حراست می کند.

حال قرار است که پیمان ناتو در ائتلاف بین المللی بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش یکجا شود و در نظر دارد تا ادارۀ استخباراتی مبارزه بر ضد دهشت افگنی را ایجاد کند تا روند تبادلۀ استخباراتی میان دول این پیمان، بهبود یابد. تمرکز این اداره، نظارت جنگجویان خارجی است که از کشور های اروپایی سفر می کنند تا با تندروان و گروه های افراطی در عراق و سوریه یکجا شوند.

XS
SM
MD
LG