لینک های دسترسی

Breaking News

وزرای کابینۀ کرزی چه خواهند کرد؟


آقای کرزی نگفته است که از این پس چه خواهد کرد
آقای کرزی نگفته است که از این پس چه خواهد کرد

پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان وزرای سرپرست کابینۀ پیشین را به گونۀ غیر مترقبه از وظایف شان بر کنار کردند. رهبران حکومت وحدت ملی گفته اند که کابینۀ جدید شاهد چهره های جدید خواهد بود – نه اعضای کابینۀ پیشین.

برخی از چهره های کابینۀ گذشته که در مبارزات انتخاباتی رهبران حکومت وحدت ملی دخیل بودند، توقع کرسی و مقام را دارند. از سویی هم با توجه به اینکه حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان اعضای کابینۀ خود را با توجه به پایگاه های قومی، سمتی و مذهبی آنان بر می گزید، چنین بر می آید که اعضای کابینۀ آقای کرزی گویا حلقۀ از نخبگان سیاسی افغانستان بوده باشد.

در فضای کنونی که سیاسیون حکومت گذشتۀ افغانستان، در حکومت کنونی جایی را برای خود نمی یابند، آیا آنان خاموشی اختیار خواهند کرد یا اینکه ایجاد یک اپوزسیون سیاسی در برابر حکومت آقای غنی و عبدالله متصور است.

صف آرایی اپوزسیون

احمد سعیدی، تحلیلگر سیاسی به این باور است که وزرای برکنار شده به زودی یک "ائتلاف قوی" را همراه با والیانی که قرار است برطرف شوند، شکل داده و بر ضد حکومت فعلی فعالیت سیاسی خواهند کرد. او افزود که از همین اکنون شماری از مقامات ارشد کابینۀ آقای کرزی چون "عمر داوودزی و رنگین دادفر اسپنتا و سایرین به فکر سربازگیری استند".

آقای سعیدی می گوید که حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین نیز آرام نیست؛ به هند و چین سفر کرده و بعد به کشور های آسیای میانه می رود تا حمایت منطقه یی را برای فعالیت های سیاسی اش ایجاد کند. او پیشبینی می کند که اگر کار حکومت به گونۀ که در دو ماه گذشته جریان داشت، ادامه یابد، رهبران حکومت وحدت ملی با مشکلات روبرو خواهند شد.

اما دستۀ دیگری از آگاهان چون اسدالله کهزاد، تحلیلگر مسایل سیاسی به این باور اند که وزرای حکومت قبلی به دلیل اینکه از حمایت مردمی برخوردار نیستند، بر ضد حکومت وحدت ملی حرکت نخواهند کرد.

به استدلال این تحلیلگر افغان، اساس گزینش شماری از چهره های کابینۀ پیشین عمدتاً روابط تنظیمی یا شخصی بود که مزید بر آن کارکرد بدون دستآورد و دخالت برخی وزرا در فساد به آنان جایگاه مردمی نمانده است.

اپوزسیون کرزی محور؟

در همین حال شماری از وزرای کابینۀ پیشین افغانستان مایل به ادامۀ فعالیت های سیاسی شان اند. ثریا دلیل، وزیر پیشین صحت عامۀ افغانستان پس از برکناری از این سمت بر اساس فرمان رئیس جمهور غنی، در مصاحبه با رادیو آشنا گفت که به فعالیت های سیاسی خود ادامه خواهد داد.

اما شماری از کارشناسان سیاسی ایجاد یک جبهۀ سیاسی واحد را بر ضد حکومت وحدت ملی بعید دانسته و استدلال می کنند که وزرای برکنار شده به دلیل نداشتن وجوه مشترک در گذشته، نمی توانند در یک خط مشی فکری واحد سیاسی در مقابل حکومت آقای غنی فعالیت کنند.

عبدالقیوم سجادی، عضو ولسی جرگۀ افغانستان نیز در مصاحبه با رادیو آشنا صدای امریکا اجماع سیاسی وزرای پیشین را بعید دانسته، اما گفت که شخص حامد کرزی در تلاش است تا فعالیت های سیاسی خود را وارد مرحلۀ جدیدی کند.

آقای سجادی می گوید که احتمال تجمع شماری از وزرای پیشین به دور آقای کرزی منتفی نیست، اما این قانونگذار افغان ایجاد یک اپوزسیون قوی و نیرومند مرکب از اعضای کابینۀ گذشته را غیر محتمل می داند. او گفت بر اساس برخی شواهد، آقای کرزی در صدد است تا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ خود را نامزد کند.

گذشت زمان پاسخ خواهد گفت که آیا وزرای کابینه حامد کرزی اوپوزسیون سیاسی را ایجاد خواهند کرد یا خیر، اما تحلیلگران می گویند که مقامات حکومت پیشین از وزرا گرفته تا معینان و والیان تلاش خواهند کرد تا به نحوی در فعالیت های سیاسی کشور دخیل باشند – چه این فعالیت ها در داخل حکومت باشد و یا هم بیرون از آن.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG