لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد شدید از منع پوشش خبری برخی رسانه ها از قصرسفید


خبرنگاران که در انتظار حضور در دفتر شان سپایسر، سخنگوی قصرسفید را می کشند.
خبرنگاران که در انتظار حضور در دفتر شان سپایسر، سخنگوی قصرسفید را می کشند.

قصرسفید پس از آن روز جمعه تحت انتقاد شدید قرار گرفت که برخی از منابع خبری را از شرکت در بخش سوال و جواب رسانه ها با شان سپایسر، سخنگوی رئیس جمهور امریکا، منع کرد.

چندین سازمان خبری به شمول سی ان ان و نیویارک تایمز که از منتقدین دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده به شمار می آیند، در میان جمعی از رسانه های بودند که اجازۀ پوشش خبری را دریافت نکردند.

تعدادی از منابع خبری به شمول برایتبار نیوز، شبکۀ خبری One America و واشنگتن تایمز که به نحوی با رئیس جمهور ایالات متحده همدلی دارند، اجازۀ حضور در کنفرانس خبری را دریافت کردند.

به سایر منابع خبری به شمول ای بی سی، ان بی سی و فاکس نیوز اجازه داده شد در بخش سوال و جواب با سخنگوی قصرسفید حضور یابند. اما در واکنش و اعتراض به این اقدام قصرسفید برخی رسانه ها و آژانس های خبری به شمول اسوشیتدپرس از اشتراک در کنفرانس خبری ابأ ورزیدند.

آقای ترمپ از آغاز دورۀ ریاست جمهوری اش در قصرسفید در رویارویی با رسانه ها به ویژه منابع خبری که از وی انتقاد می کنند قرار داشته است.

آزادی بیان در ایالات متحده قویاً از سوی حکومت این کشور مورد حمایت و حراست قرار گرفته و بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، هر شهروند این کشور حق آزادی بیان را دارا می باشد.

در بخش سوال و جواب رسانه ها با سخنگوی قصرسفید که روزانه در دفتر شان سپایسر برگزار می شود، معمولاً به همۀ رسانه ها اجازۀ حضور داده می شود.

خبرنگار صدای امریکا روز جمعه از جانب قصرسفید دعوت نشده بود و در نشست خبری با شان سپایسر حضور نداشت.

واکنش ها

انجمن خبرنگاران قصرسفید که یک سازمان ژورنالیستان است و رویداد های مربوط به رئیس جمهور امریکا را پوشش می دهد بانشر اعلامیه یی این حرکت قصرسفید را توبیخ کرده است.

جیف میسن رئیس انجمن خبرنگاران قصرسفید گفت که این انجمن "اعتراض شدید خود را علیه آنچه امروز توسط قصرسفید انجام شد بیان می کند." او از تمام سازمان های خبری که اجازۀ پوشش را دریافت کرده بودند خواست تا خبرها و موضوعاتی را که در جریان صحبت با شان سپایسر به دست آورده اند با آن رسانه هاییکه حضور نیافته بودند "شریک سازند."

آقای مسن گفت که بورد انجمن با قصرسفید روی این موضوع بیشتر بحث خواهد کرد.

دین باکت، مدیر اجراییۀ نیویارک تایمز گفت "همچو اتفاقی هرگز طی سال های دراز پوشش چندین ادارۀ أحزاب مختلف حاکم در قصرسفید رخ نداده است."

رئیس امور رسانه یی آژانس اسوشیتدپرس، طی اعلامیه یی اذعان داشته است "اسوشیتدپرس معتقد است که مردم می باید به هر اندازۀ ممکن به رئیس جمهور دسترسی داشته باشند."

ادارۀ دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده از پیش به انتقاد از رسانه های که آنان را به دیدۀ خوبی نمی نگرد، تحت انتقاد قرار گرفته است.

پاسخ دفتر سخنگوی قصرسفید

سارا کایی، معاون سخنگوی قصرسفید گفت که نشست کوتاه خبری روز جمعه مطابق با معیارات قصرسفید برگزار شده بود.

هکایی در صحبت تلیفونی با صدای امریکا، محدود بودن جا را دلیل عدم دعوت رسانه ها عنوان کرده گفت "ما جمعی از خبرنگاران را داشتیم تا هر یک بتوانند حضور داشته باشند و معلومات به دست آورند. به خاطر محدودیت جا سایر خبرنگاران در دفتر سپایسر دعوت نشده بودند."

یک تویت که آقای ترمپ هفتۀ گذشته به نشر سپرد نیویارک تایمز، ان بی سی، ای بی سی، سی بی سی و سی ان ان را "دشمن مردم" خواند.

آقای ترمپ روز جمعه در جمع محافظه کاران امریکایی با اشاره به سخنان هفته پیش خود گفت "از قول من نوشتند که گفته ام مطبوعات دشمن هستند. من گفته بودم خبر دروغ دشمن ماست. اما حرف من را تحریف کردند".

دونالدترمپ از موقف خود در قبال انتقاد از برخی رسانه های که به قول وی"غیرصادق" اند، دفاع کرده اما گفت که دشمن رسانه ها نیست.

XS
SM
MD
LG