لینک های دسترسی

Breaking News

توافقنامه امنیتی و نظر متفاوت قصرسفید و اردوی امریکا


جاش ایرنست، معاون سخنگوی قصر سفید و جنرال مارتن دمپسی، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده
جاش ایرنست، معاون سخنگوی قصر سفید و جنرال مارتن دمپسی، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده
با آنکه لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده از تاثیرات منفی عدم امضای توافقنامه امنیتی صحبت نموده بر امضای فوری آن تاکید کرد، قصر سفید از امضای آن تا اوایل ماه جنوری سال آینده صحبت میکند.

جاش انرست، یک سخنگوی قصر سفید به روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده از حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان میخواهد تا توافقنامۀ امنیتی دوجانبه را تا اخیر سال جاری به امضا برساند، اما این ضرب الاجل میتواند تا اوایل ماه جنوری سال آینده طول بکشد.

انرست، معاون سخنگوی قصر سفید گفت که اگر توافقنامه امنیتی دوجانبه بین کابل و واشنگتن به تاریخ دهم ماه جنوری سال آینده نیز به امضا برسد، شاید مشکل بزرگی را به بار نیاورد. او افزود، مشکل قابل توجه زمانی به میان خواهد آمد که اقدام فوری در امضای توافقنامه امنیتی روی دست گرفته نشود.

نظر متفاوت نظامی

جنرال مارتین دمپسی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده می گوید که واشنگتن قصد ندارد گفت و شنود ها را روی توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی از سر گیرد.

این مقام می گوید که امریکا گزینۀ صفر (خروج کامل نیروها) را زیر غور قرار نداده، اما در صورتی که سند امضأ نشود، مجبور به عملی سازی چنین طرحی خواهد شد.

او هشدار داد که در صورت عدم امضأی این قرارداد امکان برگشت دست آورد های قوای امنیتی افغانستان در مقابل طالبان می رود.

این مقام نظامی امریکایی روز گذشته در بگرام گفت که ایالات متحده در نظر ندارد متن قرارداد را تغییر دهد و یا هم روی موضوعاتی صحبت کند که از قبل بالای آن فیصله صورت گرفته است. "این تهدید نیست، فکر کنم بسیار ساده است که در هر گونه گفت و شنود شما در نکتۀ می رسید که ضروریات را مشخص می کنید."

ایالات متحده تلاش دارد حکومت افغانستان را ترغیب کند تا موافقتنامۀ دوجانبۀ امنیتی را پیش از پایان سال جاری امضأ کند تا سرنوشت و چگونگی حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴تعیین شود.

اما رئیس جمهور حامد کرزی گفته است در صورتی این توافقنامه را نهایی خواهد کرد که ایالات متحده حملات هوایی و یورش به خانه های مردم را توقف دهد و همزمان در از سر گیری گفت و شنود با طالبان حمایت نماید.

جنرال دمپسی می گوید که امضأ نکردن این سند وضعیت قوای ائتلاف و ناتو را در افغانستان متأثر خواهد ساخت.

او همچنان افزود که ۲۰۱۴سال مهمی برای برگزاری انتخابات و روند انتقال خواهد بود.

دمپسی افزود که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، افغانستان با ابهامات و نامعلومی ها مواجه خواهد شد و قوای امنیتی افغانستان در آن حالت نیازمند حمایت بیشتر می باشد.

تدوین: محمد هاشم حبیب زاده
برگردان: ظفر هاشمی
XS
SM
MD
LG