لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: تا سال ۲۰۵۰ واقعات سرطان در جهان ۷۷ درصد افزایش خواهد یافت


ماشین آزمایش خون که قادر به کشف سلول سرطانی در میان میلیارد ها سلول صحتمند است
ماشین آزمایش خون که قادر به کشف سلول سرطانی در میان میلیارد ها سلول صحتمند است

بر اساس تخمین جدید سازمان جهانی صحت، واقعات سرطان در جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۷۷ درصد افزایش خواهد یافت و شمار مبتلایان سرطان که اکنون حدود ۲۲ میلیون نفر است به ۳۵ میلیون نفر خواهد رسید.

تخمین جدید ادارهٔ بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی صحت بر آمار گردآوری شده از ۱۸۵ کشور جهان در مورد ۳۶ شکل بیماری، استوار است.

پژوهشگران سازمان جهانی صحت پس از بررسی این آمار پی بردند که سرطان شش‌ شایع‌ترین نوع سرطان در جهان بوده و تنها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲.۵ میلیون واقعهٔ سرطان شش در جهان ثبت شده است که ۱۲.۴ درصد تمام سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد.

سرطان پستان زنان، سرطان‌های روده‌های بزرگ و مقعد، سرطان پروستات و سرطان معده، از رهگذر کثرت واقعات، به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها خوانده شده اند.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، سرطان شش در سال ۲۰۲۲ سبب مرگ ۱.۸ میلیون نفر شد که به تنهایی ۱۹ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان را در آن سال تشکیل داد.

این نهاد ملل متحد گفته است که در کشورهای ثروتمند از هر ۱۲ زن یکی مبتلا به سرطان پستان تشخیص می‌شود که از هر ۷۱ زن مبتلا به این بیماری یکی آن می‌میرد. حالانکه در کشورهای فقیر از هر ۲۷ زن یکی مبتلا به سرطان پستان تشخیص می‌شود اما از هر ۴۸ زن مبتلا به این بیماری یکی آن می‌میرد.

دلیل افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای فقیر و دارای سطح درآمد کم، تشخیص ناوقت بیماری و فقدان دسترسی به خدمات درمانی خوانده شده است.

بنتی میکلسن، رییس بخش بیماری‌های غیرساری در سازمان جهانی صحت در خبرنامه‌ای گفته است: "سروی جدید سازمان جهانی صحت بر نابرابری بزرگ و فقدان حفاظت در برابر سرطان در سرتاسر جهان روشنی انداخته است. مردم، به ویژه در کشورهای با درآمد کمتر، به مراقبت‌های اساسی درمان سرطان دسترسی ندارند."

میکلسن گفته است که برای رسیدگی به نابرابری در زمینهٔ درمان سرطان و قابل دسترس ساختن خدمات درمانی در سرتاسر جهان، به سرمایه‌گذاری بزرگ نیاز است.

دانشمندان گفته اند که عوامل متعدد، به شمول چاقی، استعمال مشتقات تنباکو، مصرف الکول و عوامل محیطی به ویژه آلودگی هوا در افزایش واقعات سرطان در جهان دخیل اند.

انجمن بیماری‌های سرطانی ایالات متحده ماه گذشته اعلام کرد که با وصف افزایش واقعات اشکال مختلف سرطان در امریکا، مرگ و میر ناشی از این بیماری، به دلیل دسترسی به خدمات درمانی، در این کشور رو به کاهش نهاده است.

آمار این نهاد نشان می‌دهد که در سه دههٔ پسین، مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده ۳۳ درصد کاهش یافته است که دلایل عمدهٔ آن، کاهش استعمال مشتقات تنباکو، تشخیص به موقع و پیشرفت‌های بزرگ در زمینهٔ درمان سرطان خوانده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG