لینک های دسترسی

Breaking News

" مرض کلورا در افغانستان شیوع یافته است."


" مرض کلورا در افغانستان شیوع یافته است."
" مرض کلورا در افغانستان شیوع یافته است."

وزارت صحت عامه افغانستان و سازمان صحی جهان بتاریخ ۲۸ آگست طی اطلاعیۀ میگویند بدنبال مسموم شدن دختران و معلمین یک مکتب در هفته قبل در شهر کابل، صبح روز شنبه از موجودیت یک ماده کیمیاوی مسموم کننده دیگر، این بار در مکتب ذبیح اله عصمتی در شهر کابل، خبر داده شد.

بر طبق تحقیقات ِ این دو ارگان، از اثر این حوادث ۴۸ شاگرد و معلم به نفس تنگی و حالت تهوع دچار گردیدند. این ۴۸ تن به کلینک رحمن مینه غرض معالجه منتقل شدند. که از این جمع ۳۹ تن مرخص شده، ۵ تن تحت مراقبت قرار گرفتند و چهار تن دیگر غرض تداوی بیشتر به شفاخانه ابن سینا منتقل شدند. طبق تحقیقات خون ِ گرفته شده از مریضان به لابراتوار ها فرستاده شد تا ماده کمیاوی زهر آگین این مسمومیت شناسایی گردد.

اطلاعیه دوم سازمان صحی جهان و و وزارت صحت عامه حاکی از آنست که شیوع مرض کلورا در ولسوالی ناوه ولایت غزنی بمشاهده رسیده و تا بحال ۱۳۵ نفر به آن مصاب گردیده اند. شیوع این مرض بتاریخ ۹ آگست آغاز و ۶۰ قضیه به وزارت صحیه افغانستان اطلاع داده شده است.

وزارت صحت عامه افغانستان و سازمان صحی جهان فوراً داخل اقدام شده و وسایل ضروری و اضطراری را در اختیار کلینک های محل قرار دادند. و سه کارمند محلی موظف گردیدند تا در مورد شیوع مرض تحقیقات را آغاز نموده و نمونه ها را جمع آوری نمایند.

و حال تعداد مریضان تازه مصاب شده، تنزیل یافته و روزانه فقط سه قضیه بمشاهده میرسد. سازمان صحی جهان میگوید شناسایی بموقع و تداوی مرض کلورا، در حفظ حیات مریضان نقش بارزی دارد. و یگانه مشکل در راه جلوگیری و مبارزه با امراض ساری در افغانستان عدم امنیت میباشد.

اطلاعیه میرساند که مرض اسهال یکی از امراضی است که بین ماه های جولایی و سپتمبر در افغانستان بمشاهده میرسد. دفتر هشدار دهی بموقع امراض در افغانستان یا "DEWS" در تمام ۳۴ ولایت افغانستان فعال بوده و بیشتر از ۳۰۰ مامور دارد.

XS
SM
MD
LG