لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: مبارزه محو پولیو با خطر روبرو است


مارگریت چان، رئیس سازمان جهانی صحت
مارگریت چان، رئیس سازمان جهانی صحت

مارگریت چان، رئیس سازمان جهانی صحت می گوید که دست آورد ها در عرصۀ مبارزۀ جهانی علیه مرض پولیو یا فلج اطفال در خطر قرار دارد.

خانم چان به این باور است که درگیری های مسلحانه، کنترول ضعیف مرز ها، پوشش ضعیف معافیتی و هدف قرار گرفتن کارمندان کمپاین پولیو، در فرا راه محو این بیماری فلج کننده قرار دارد.

رئیس سازمان جهانی صحت می گوید که دو سال پیش، سیر و گسترش ویروس پولیو تقریباً کنترول شده بود. اما این روند دیگر وجود ندارد.

خانم چان با سپاسگذاری از رهبری متعهد سیاسی، ستراتیژی ها و شیوه های بهتر و از خود گذری میلیون ها کارمند کمپاین های محو پولیو، گفت که "دو سال پیش، مرض پولیو از پا در آمده بود."

به باور رئیس سازمان جهانی صحت عوامل "مسؤول این عقب گرایی، تا حد زیادی، خارج از کنترول بخش های مراقبت صحی می باشد."

خانم چان می گوید که افزایش نابرابری ها و محرومیت های اقتصادی بر انسجام اجتماعی و ثبات منطقه تاثیر می گذارد.

رئیس سازمان جهانی صحت هشدار داد که صدمه به محیط زیست، توانمندی کرۀ زمین را در حفظ زندگی صحمتند انسان، با خطر مواجه می سازد.

چاقی مشکل دیگر اطفال

مارگریت چان می گوید که ایجاد مقاومت ضدمکروبی باعث عدم موثریت بسیاری از انتی بیوتیک ها شده که اکنون بسیاری مناطق جهان با آن مشکل مواجه می باشد.

خانم چان از افزایش امراض غیرساری، به شمول موارد جدید سرطان و امراض قلبی و مزمن شش ها، هشدار داده گفت که شیوع چاقی و امراض مرتبط به رژیم های غذایی نیز در حال رشد است.

رئیس سازمان جهانی صحت می گوید "بخش های از جهان آگاهانه به سوی مرگ در حرکت اند."

خانم چان به خاطر شیوع رو به افزایش چاقی در میان اطفال، در جهان ابراز نگرانی کرده گفت که افزایش این مرض بیشتر در کشور های با درآمد کم و متوسط بیشتر به چشم می خورد.

در حالیکه وزن برخی از اطفال روز تا روز افزایش میآبد، داکتر چان می گوید که سایر اطفال به خاطر فاقگی و نداشتن غذای مکمل، با سؤتغذی مواجه اند.

موفقیت ها در عرصۀ صحت

باوجود این ارزیابی غم انگیز، رئیس سازمان جهانی صحت به یک سلسله موفقیت های صحی در جهان نیز اشاره می کند.

خانم چان می گوید که پیگیری اهداف انکشافی هزاره، زندگی میلیون ها انسان را نجات داده است. او می گوید که این موفقیت ها شامل "کاهش مرگ و میر مادران و اطفال بوده و پیشرفت های را در راستای کاهش مرگ و میر ناشی از توبرکلوز و ملاریا نیز در بر می گیرد."

رئیس سازمان جهانی صحت می افزاید که بیش از دوازده میلیون انسان مبتلا به ایدز، به خاطری زندگی طولانی تری را سپری می کنند که اکنون آنان دوا های ضد ویروسی را به دست می آورند.

از سوی هم، به گفتۀ داکتر مارگریت چان، محو پولیو در هند نشان داد که هیچ کاری در جهان ناممکن نمی باشد.

گزارش: لیزا شلاین خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: قدیر مشرف

XS
SM
MD
LG