لینک های دسترسی

Breaking News

آلودگی محیطی سالانه جان ۱.۷ میلیون کودک را در جهان می گیرد


اکثر مرگ و میر کودکان در کشور های رو به انکشاف رخ می دهد، اما آلودگی هوا کودکان فقیر و ثروتمند را یکسره متاثر می کند
اکثر مرگ و میر کودکان در کشور های رو به انکشاف رخ می دهد، اما آلودگی هوا کودکان فقیر و ثروتمند را یکسره متاثر می کند

سازمان صحی جهان یا WHO روز دو شنبه هشدار داد که هرگاه اقدامات لازم برای کاهش آلودگی محیطی گرفته نشود، مرگ و میر کودکان افزایش خواهد یافت.

در آخرین گزارش سازمان صحی جهان آمده است که آلودگی محیطی همه ساله ۱.۷ میلیون کودکان زیر سن پنج سال را در سراسر جان از بین می برد.

نوسیندگان گزارش سازمان صحی جهان گفته اند که آلودگی هوا بزرگترین عامل مرگ و میر در جهان است. به اساس این گزارش، آلودگی هوا همه ساله موجب ۶.۵ میلیون مرگ های زودرس در جهان می شود. این رقم شامل ۶۰۰ هزار مرگ کودکان زیر سن پنج سال می گردد.

در گزارش سازمان صحی جهان آمده است که خطرات محیطی مثل آلودگی هوا در داخل و بیرون خانه، آب ناپاک و عدم رعایت حفظ الصحه موجب مرگ ۱.۷ میلیون کودکان زیر سن پنج در جهان می گردد.

مارگریت چان، رئیس عمومی سازمان صحی جهان، می گوید که محیط آلوده به صورت اخص برای کودکان مرگبار است، زیرا اعضای بدن در حال انکشاف آنان، سیستیم ایمنی بدن شان و جسم کوچک کودکان در برابر کثافت هوا و آب نا پاک بیشتر آسیب پذیر است.

اکثر مرگ و میر کودکان در کشور های رو به انکشاف رخ می دهد، اما به گفتۀ ماریا نیرا، رئیس بخش صحت عامه، محیط زیست و سلامت اجتماعی سازمان صحی جهان، آلودگی محیطی تنها کودکان فقیر را هدف قرار نمی دهد، بلکه کودکان متمول را نیز هدف قرار می دهد.

به گفتۀ خانم نیرا "می توانید یک کودک ثروتمند باشید. والدین تان بسیار ثروتمند باشد؛ اما زندگی در یک محل و یا شهر که بسیار آلوده است، شما کار اندکی می توانید در مورد انجام دهید، زیرا ما همه نیاز داریم تا تنفس کنیم".

بر اساس این گزارش، اکثر کودکان زیر سن پنج سال به دلیل مصاب شدن به امراض طرق تنفسی، اسهالات و ملریا جان های شان را از دست می دهند.

خانم میرا می گوید که حدود نیم از جمعیت جهان از مواد سوخت آلوده استفاده می کنند و در نتیجه، مادران و کودکان شان با خطرات آلودگی هوا که از مواد سوخت آلوده منشا می گیرد، مواجه می شوند.

خانم میرا می گوید که تهیه انرژی پاک و مواد سوخت پاک برای خانوداه ها به صحت کودکان بی نهایت مفید است.

XS
SM
MD
LG